KLM, Schiphol: geen sabotage van Schengen

ROTTERDAM, 12 APRIL. De luchthaven Schiphol en de luchtvaartmaatschappij KLM ontkennen dat zij hebben dwars gelegen bij de invoering van het Verdrag van Schengen op Schiphol. De voormalige staatssecretaris voor Europese Zaken, P. Dankert, zegt in een vraaggesprek met Vrij Nederland dat het falende magneetkaarten-systeem waarmee nu op Schiphol Schengen-reizigers van niet-Schengen-reizigers worden gescheiden, vooral het gevolg is van de onwil van Schiphol en de KLM om Schengen in te voeren. “Er kwam bij Schiphol nooit iets van de grond”, aldus Dankert. “Zij (Schiphol, red.) waren verantwoordelijk voor het systeem. Ze hebben het steeds vertraagd”.

De woordvoerder van Schiphol zegt dat de luchthaven “in elk opzicht ten volle heeft meegewerkt” om Schengen in te voeren al voordat de verbouwing die nodig is voor de scheiding tussen Schengen- en niet-Schengen-passagiers gereed was. Schiphol en overheid besloten samen om een magneetkaartensysteem in te voeren, dat nu volgens een meerderheid van de Tweede Kamer moet verdwijnen omdat het te fraudegevoelig is.

Dankert zegt verbaasd te zijn dat voor de magneetkaart is gekozen en niet voor de veiligere chipkaart waarin gegevens van de gebruiker staan opgeslagen. Maar volgens de woordvoerder van Schiphol werd van de chipkaart afgezien in overleg met de overheid omdat het invoeren van gegevens van reizigers in de kaart te veel ten koste zou gaan van de overstaptijd.

Eerder verklaarde het hoofd public affairs van de KLM in deze krant dat de KLM uit angst voor kwaliteitsverlies wilde wachten met Schengen totdat de verbouwing van Schiphol klaar was. Maar een woordvoerder zei vanochtend dat de KLM wel steeds een “positieve inbreng” heeft gehad. Over welk ministerie verantwoordelijk is voor het falende interim-systeem op Schiphol bestaat onduidelijkheid. Noch het ministerie van buitenlandse zaken, noch het ministerie van Justitie wil de vraag beantwoorden wie voor de eventuele extra kosten moet opdraaien.