Groei koopvaardijvloot grootste in tien jaar

ROTTERDAM, 12 APRIL. De koopvaardijvloot in de wereld heeft vorig jaar met een toeneming van 17,9 miljoen gross tonnage (gt) de grootste groei doorgemaakt sinds tien jaar. De verbetering van de vrachttarieven resulteerden in meer nieuwbouworders voor bulkcarriërs en containerschepen. De totale orderportefeuille in de wereldscheepsbouw is daardoor vorig jaar toegenomen met 16,7 procent tot 45,8 miljoen gt.

Aleen de bouw van supertankers (VLCC's) bleef enigszins bij die ontwikkeling achter. Terwijl de sloop van tankers door de strengere milieueisen, zo moeten nieuwe VLCC's ondermeer woren uitgerust met een dubbele boden, is toegenomen, stagneerde de bouw van nieuwe schepen. Ondanks het feit dat een nieuwbouw-premie voor een moderne tanker (kosten rond de 90 miljoen dollar) voor reders in de Verenigde Staten na de ramp in Alaska met de Exxon Valdez kan oplopen tot 15 miljoen dollar.

LR Group (Lloyds Register) komt in haar jaarverslag tot de conclusie dat de groei van de Nederlandse scheepsbouw een min of meer gelijke tred vertoont met de mondiale ontwikkeling. De opgelegde tonnage is vorig jaar met twintig procent teruggelopen. Het aantal aan de ketting gelegde schepen liep wereldwijd terug van 94 tot 66. Het betrof vooral droge ladingschepen (39) maar ook een groot aantal ondeugdelijke tankers kreeg een vaarverbod.

Wanneer de containercapaciteit per scheepsregister wordt opgeteld dan beschikt Panama over de grootste containervloot ter wereld. Op de tweede plaats komt Duitsland. Meer dan een derde (35 procent) van de containervloot in de wereld vaart onder goedkope vlag. Reders die hun schepen onder goedkope vlag laten varen hebben met soepeler voorschriften te maken voor schip en bemanning. Vooral door de loonkosten is de exploitatie van een schip dat onder goedkope vlag vaart in de praktijk soms wel een ton per bemanningslid goedkoper.