Daimler-Benz wedt op Aziatische markt; Dasa beperkt verlies tot 438 miljoen mark

STUTTGART, 12 APRIL. Fokker's moedermaatschappij Dasa heeft het afgelopen jaar opnieuw verlies geleden. Het negatieve resultaat (438 miljoen mark) was wel aanmerkelijk kleiner dan het verlies van 694 miljoen mark over 1993.

Dasa is de lucht- en ruimtevaartdivisie van het Duitse Daimler-Benz-concern, dat vandaag in Stuttgart een toelichting gaf op de jaarcijfers.

Fokker zelf heeft over het afgelopen jaar een verlies geleden van 450 miljoen gulden. Dasa bezit 51 procent van de aandelen Fokker.

Bij Dasa liep de omzet vorig jaar terug van 18,6 naar 17,4 miljard mark.

Bestuursvoorzitter Reuter van Daimler zei dat ook in de eerste maanden van dit jaar de omzet bij Dasa nog onder druk is blijven staan als gevolg van de nog steeds slechte markt voor civiele vliegtuigen die ongeveer de helft van Dasa's activiteiten uitmaken.

Vorig jaar schrapte Dasa bijna 11.000 banen. De divisie telt nu nog 75.000 medewerkers. Dit jaar zal er verder gesneden worden. Reuter maakte vanochtend duidelijk dat door de val van de dollar ten opzichte van de Duitse mark nieuwe ingrepen in de vliegtuigsector onvermijdelijk zijn, aangezien vliegtuigen in dollars worden afgerekend.

Reuter zet wat Dasa en Fokker betreft al zijn kaarten op de Aziatische markt. De vraag naar vliegtuigen gaat daar binnen twintig jaar met 100 procent omhoog, is zijn overtuiging. Zijn vliegtuigdochter Dasa heeft goede kansen op die markt door de samenwerkingscontracten met Chinese en Zuidkoreaanse partners. De partijen werken samen aan een haalbaarheidsonderzoek voor een regionaal straalvliegtuig. De bedoeling is dat het Airbus-programma, waarin Dasa partij is, “van onderen wordt aangevuld” met kleinere toestellen.

Ook Fokker is bij de studie betrokken. Volgens Fokker-woordvoerder R. Klinkert is het niet de bedoeling dat de voorgenomen, nieuwe 120-zitter van Fokker verdwijnt binnen de Airbus-groep. Het over Dasa doorgaans uitstekend geïnformeerde Duitse weekblad Der Spiegel meldde daarentegen in zijn laatste uitgave dat de opvolger van de F-100 als Airbus-machine zal verschijnen. De merknaam Fokker sterft uit, aldus het weekblad.

Reuter vertelde verder vanochtend dat de omzet van Daimler-Benz vorig jaar van 98,5 tot 104,1 miljard mark is gestegen. Het bedrijfsresultaat ging van 3,3 miljard mark negatief naar 2,7 miljard positief. Drastische kostenbesparingen en het schrappen van arbeidsplaatsen lagen aan de omslag ten grondslag. De netto winst ging omhoog van 615 miljoen naar 895 miljoen mark.

Van de divisies van Daimler-Benz was vorig jaar behalve DASA ook AEG verliesgevend. Bij AEG (elektrotechniek) was sprake van een verlies van 357 miljoen mark tegenover 1.190 miljoen mark verlies in 1993. De grootste winstbijdrage kwam opnieuw van de autosector (Mercedes-Benz), die profiteerde van een sterk herstel op de personenautomarkt. Mercedes zag het netto resultaat toenemen van 1,2 naar 1,8 miljard mark. Alleen de vrachtwagen-sector staat bij de autofabrikant uit Stuttgart nog onder druk. Mercedes Benz, de grootste truckfabrikant ter wereld, brengt als gevolg van een ontwikkelings- en investeringsprogramma van 18 miljard D-mark de komende jaren een aantal nieuwe zware vrachtwagenmodellen op de markt, waarmee het bedrijf de crisis in deze sector te lijf wil gaan.

Het jaar 1994 stond bij Daimler-Benz in het teken van rigoreuze kostenbesparingen. Het personeelsbestand daalde met 36.000 tot 330.000 medewerkers. De grootste vermindering had plaats in Duitsland zelf. Door de harde D-mark en de forse loonstijging in de metaalsector wordt het voor Daimler-Benz evenals voor de hele Duitse industrie steeds moeilijker de activiteiten in eigen land rendabel te houden. De komende jaren worden daarom nog moeilijk, voorspelde scheidend bestuursvoorzitter Edzard Reuter.