Philips stoot belang af in Viacom

EINDHOVEN, 11 APRIL. Philips wil zijn belang van 1,5 procent in het Amerikaanse mediaconcern Viacom verkopen. Dat heeft een woordvoerder van Philips vandaag bevestigd. De transactie is goed voor een bijzondere bate van enkele honderden miljoenen guldens.

Volgens het jaarverslag werden de aandelen eind vorig jaar gewaardeerd op 550 miljoen gulden. Inmiddels bedraagt de marktwaarde, gerelateerd aan de beurskoers, 900 miljoen gulden. Overigens hebben deze bedragen niet uitsluitend betrekking op het Viacom-belang, maar vormen ze wel het hoofdbestandsdeel.

Het jaarverslag meldt niet waarom Philips de aandelen wil verkopen, maar volgens de woordvoerder wordt de participatie, gezien haar geringe omvang, niet meer als strategisch gezien.

Philips heeft de aandelen eind 1993 verkregen als gevolg van de fusie tussen de Amerikaanse videoverhuurketen Blockbuster en Viacom, eigenaar van onder andere MTV. Blockbuster en Viacom fuseerden met het oog op de overname van de legendarische filmstudio Paramount.

Philips had een belang van 7 procent in Blockbuster, maar zag dit door de fusie verwateren tot 1,5 procent in Viacom. De participatie in Blockbuster was het gevolg van een samenwerkingsakkoord tussen Blockbuster en Super Club, de Belgisch-Amerikaanse videoketen waarover het Nederlandse concern in 1991 de controle verwierf. De Amerikaanse winkels van Super Club werden in 1993 aan Blockbuster doorverkocht.