Paasoratorium

J.S. Bach: Oster-Oratorium. Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi 901513)

Met de Opstanding is het lijden voorbij. Helaas. Want dan kunnen ook de allermooiste varianten van het passieverhaal, de Matthäus en de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach, weer voor een jaar de kast in. Maar gelukkig schreef Bach muziek voor vrijwel iedere kerkelijke gebeurtenis. Als de passies worden opgeborgen, kan het Oster-oratorium tevoorschijn worden gehaald.

Zelf vond Bach het ook jammer dat veel van zijn muziek een beperkte levensduur had. Vooral de wereldlijke cantates werden vaak voor één dag geschreven. Bach was niet gek, hij deed aan recycling. Het Oster-oratorium bijvoorbeeld is een bewerking van de feestmuziek die hij schreef voor de verjaardag van de hertog van Sachsen-Weissenfeld, 23 februari 1725. Hij gooide het werk om en voorzag het van een nieuwe tekst, om het anderhalve maand later als Paasoratorium in de Thomaskirche uit te voeren.

Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale maakten een feestelijke opname van het Oster-oratorium, samen met de cantate Erfreut euch, ihr Herzen (BWV 66), eveneens voor het Paasfeest. De vreugdevolle sfeer die deze cantates ademen klinkt goed door in het koor, maar vooral ook in het prachtig spelende orkest. De solisten zingen uitstekend, maar zijn als ensemble niet optimaal. Het ingetogen geluid van sopraan Barbara Schlick steekt wat bleek af tegen de robuuste countertenor Kai Wessel. James Taylor is een wat nasale tenor, Peter Kooy een stevige bas. Maar dat neemt niet weg dat deze cd de luisteraar op een aangename manier kan laten afkicken van de Matthäus Passion.