ING wil Zweedse fabrikant lucifers

ROTTERDAM, 7 APRIL. Barings Capital Investors, een dochter van ING, staat op het punt de Zweedse luciferfabrikant Swedish Match, onderdeel van het Volvo-concern over te nemen. Dat melden de Zweedse financiële krant Dagens Industri en bronnen in de Zweedse financiële wereld. De onderhandelingen tussen Volvo en de ING-dochter zouden in het eindstadium verkeren.

Een woordvoerder van ING wilde vanmorgen niet bevestigen dat Barings Capital Investors belangstelling heeft voor Swedish Match. Swedish Match maakte deel uit van de Zweedse voedingsmiddelengroep Branded Consumer Products (BCP), die door de huidige eigenaar, Volvo AB, binnenkort gedeeltelijk zal worden verkocht aan de Noorse onderneming Orkla. Ook Unilever en Heineken waren voor delen van BCP in de markt. Unilever in een consortium met een Zweedse investeringsgroep, Spira, Heineken samen met het Zwitserse Nestlé-cocnern.

Swedish Match vormt het belangrijkste onderdeel van de voedingsmiddelengroep, die een totale omzet heeft van 22 miljard kronen (4,8 miljard gulden). BCP zou ongeveer 6 miljard gulden moeten kosten, Swedish Match, bekend van de Sakerhets Tandstickor (Zwaluw-lucifers) 3 miljard gulden.

De participatiemaatschappij Barings Capital Investors is een dochter van Barings Brothers, één van de drie onderdelen van de prestigieuze Britse bank, die sinds vier weken deel uitmaakt van de Nederlandse bank-verzekeraar.

Volvo maakte begin deze week bekend dat de voedings- en drankenactiviteiten in BCP, Procordia Food, verkocht worden aan het Noorse Orkla-concern. Swedish Match was geen onderdeel van deze verkoop.

Wanneer Volvo was ingegaan op de biedingen van de beide Heineken en Unilever-consortia was BCP waarschijnlijk in één keer verkocht. Unilever/Spira en Nestlé/Heineken zouden bereid zijn geweest om BCP in één keer over te nemen.

Volgens bronnen Zweden was een van de belangrijkste redenen dat Procordia Food naar BCP ging dat de rivaliserende consortia pas laat met hun biedingen kwamen. Orkla toonde al maanden geleden zijn interesse voor BCP en was in staat de overeenkomst uitgebreid te bespreken met het Volvo-management. De andere bieders moesten daarentegen hun bod in korte tijd formuleren, de Unilever/Spira-combinatie in slechts drie weken. Bestuursvoorzitter Linden van van Volvo-dochter BCP zei deze week dat de biedingen van de Heineken- en Unilever-consortia veel lager waren dan die van het Noorse Orkla.