Post-order design

Tien jaar geleden begon museum Het Kruithuis in Den Bosch met de verkoop van designprodukten in een museumwinkel - een initiatief dat veel navolging vond. Sinds vorige week is het ook mogelijk om via de post-order museumwinkel goed vormgegeven artikelen thuis te bestellen. In een kleine catalogus, waarvan er inmiddels twee zijn uitgebracht, wordt het aanbod gepresenteerd, dat varieert van briefopener en postbakje tot klok en kapstok. Volgens een medewerker van het museum gaat het om 'mooie en duurzame gebruiksartikelen', vaak van bekende ontwerpers, en niet om 'trendy prullaria'. Het museum heeft een dubbel oogmerk met de post-orderverkoop. Naast het inspelen op een groeiende vraag naar design, wordt het kopen in de post-order museumwinkel gepresenteerd als een daad van sympathie. Het versterkt de financiële positie van Het Kruithuis, waardoor men in staat blijft tentoonstellingen over vormgeving te organiseren en verzorgde catalogi uit te geven. De prijzen van bestelde artikelen zijn hetzelfde als in het museum, er wordt alleen een vaste bijdrage gevraagd in de handling- en verzendkosten van ƒ 12,50. De bestelling wordt daarvoor onder rembours thuis bezorgd. Ter introductie van het initiatief geldt tot 15 april een korting van 10 procent.

De museumwinkel van Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam verkoopt ook veel design. Gevraagd om een reactie op het Bossche initiatief zegt de heer J. van Cappellen, verantwoordelijk voor de winkel, dat hij het een interessant idee vindt, maar dat hij zich afvraagt of het Nederlandse publiek er rijp voor is. “Ik heb ook wel iets in m'n hoofd, maar mijn gedachten gaan meer uit naar produkten van het museum zelf, of van Nederlandse kunstenaars. En ik zou dan ook graag de alleenverkoop willen hebben.” Vooralsnog is Het Kruithuis dus het enige museum dat design thuis bezorgt. Museum Het Kruithuis, Antwoordnummer 10547, 5200 WB 's-Hertogenbosch, inl 073-122188.