Nationale Borg op flink hogere winst

Steeds meer middenstanders en horecaondernemers sluiten een geldverzekering af die diefstal door overvallen dekt. Ook blijkt verzekering tegen fraude een produkt dat in populariteit stijgt. Dat zegt de Nationale Borg-Maatschappij, een dochterbedrijf van ING.

Nationale Borg zag de winst na belastingen in 1994 met 37 procent stijgen van 5,1 miljoen tot 6,9 miljoen gulden. In 1994 werd 8 procent meer premie-inkomsten uit geld- en fraudeverzekeringen ontvangen.

“Het werkterrein van overvallers is de afgelopen jaren verplaatst van de steeds beter beveiligde bankfilialen naar winkels en horecagelegenheden. Hierdoor is de vraag naar geldverzekeringen bij deze doelgroepen toegenomen”, aldus directeur F. Vogelenzang. “Winkeliers hebben wel een inboedelverzekering en een brandverzekering. Maar de meeste middenstanders hebben geen geld- of fraudeverzekering.”

Het bedrijf is ook actief in het verlenen van borgtochten en garanties. In januari was het totaalbedrag, waarmee de verplichtingen van klanten wordt gegarandeerd, opgelopen tot ruim 2 miljard. Borgtochten en garanties worden vooral afgegeven aan bouwondernemingen en fabrikanten van kapitaalgoederen die zekerheidsstellingen aan hun opdrachtgevers moeten overleggen.