Rover ontwerpt grote, veilige Mini

ROTTERDAM, 5 APRIL. Het Britse autoconcern Rover komt met een nieuwe Mini. Het inmiddels 35 jaar oude model wordt vervangen door een wat grotere en snellere, maar vooral veiliger auto, zo meldt het Engelse tijdschrift Autocar.

Volgens het bericht zijn de ontwerpers van Rover, dat eigendom is van het Duitse BMW, sinds januari bezig met het nieuwe model. Rover wil echter geen bevestiging geven van het verhaal. Volgens een woordvoerder is het niet gebruikelijk naar buiten te treden over lopende projecten.

De huidige Mini is globaal dezelfde als die welke in 1959 voor het eerst aan het publiek werd gepresenteerd. Op dit ogenblik produceert Rover nog altijd rond 20.000 Mini's per jaar. In de hoogtijdagen liepen er jaarlijks 200.000 van de band.

Het door Sir Alec Issigonis getekende autootje heeft een wereldwijde fanclub van meer dan 100.000 leden. Van de Mini zijn er de afgelopen vijfendertig jaar meer dan 5,4 miljoen verkocht.

De opdracht aan Issigonis luidde in de jaren vijftig een model te ontwerpen, dat plaats bood aan vier volwassenen met hun bagage, terwijl het koetswerk toch niet groter mocht zijn dan drie meter lang en 1,20 meter hoog en breed. Om aan die eisen te voldoen, bedacht Issigonis de oplossing van een dwarsgeplaatste motor voorin. Dat was voor die tijd een revolutionair idee. Ook de voorwielaandrijving - hoewel tientallen jaren eerder bedacht door Citroën - was opmerkelijk, omdat de meeste auto's toen nog achterwielaandrijving hadden. Issigonis was één van de laatste auto-ontwerpers die in zijn eentje verantwoordelijk was voor een model.

De wortels van de Mini lopen naar het Midden-Oosten, waar in 1956 een kortdurende oorlog woedde, die leidde tot de sluiting van het Suezkanaal door Gamal Abdal Nasser. Die gebeurtenis voedde de vrees dat er wel eens een geweldig olie-tekort zou kunnen ontstaan, reden waarom Sir Leonard Lord, directeur van de British Motor Corporation een zuinig autootje wilde. Naast die zuinigheid moest het bovendien een wagentje zijn, dat de 'bubble cars' - gedrochten als de BMW Isetta en de Messerschmitts - uit het straatbeeld moesten verdringen. Issogonis presenteerde in minder dan anderhalf jaar zijn porototype van de Mini.

De Mini werd 'koeltjes' ontvangen door het publiek, maar zou in de loop van de jaren zestig al snel een mode-artikel bij uitstek worden. Niet alleen de vorm werd op prijs gesteld - het slanke foto-model Twiggy en de komiek Peter Sellers reden er in - ook de prestaties mochten er zijn. De krachtige uitvoering van de Mini - de 'Cooper' - won fraai drie rallye's van Monte Carlo.