Fokker wil opnieuw kapitaal van de overheid en Dasa

AMSTERDAM, 5 APRIL. Fokker zal in de tweede helft van dit jaar opnieuw een beroep moeten doen op zijn grootaandeelhouders (het Duitse Dasa en de Nederlandse staat) om het uitgeholde vermogen te versterken. “Wij zien die discussie met vertrouwen tegemoet”, liet gisteren Fokkers financiële man drs. R.F. Hendriksen de verzamelde aandeelhouders weten.

Hendriksen vertelde dat de financiering van de vliegtuigfabrikant voor 1995 veilig is gesteld, maar dat met het oog op de langere termijn versterking van het eigen vermogen - begin dit jaar nog 700 miljoen gulden - noodzakelijk is.

Moedermaatschappij Dasa en het Daimler Benz-concern zullen Fokker niet laten vallen, zo verzekerde Dasa-topman Jürgen Schrempp nog eens met klem. Schrempp, die in mei de hoogste functie bij Daimler Benz overneemt van de huidige topman Edzard Reuter, zei in een korte toespraak tot de aandeelhouders in Fokkers sales centre op Schiphol Oost: “Fokker heeft voor mij niet alleen zakelijke maar ook emotionele betekenis. Het bedrijf heeft wel degelijk een toekomst. De overneming van Fokker door Dasa was een strategisch juiste beslissing. Fokker maakt de beste vliegtuigen in zijn klasse, alleen is de situatie door de zeer slechte markt en de extreem lage dollar van dit moment bijzonder moeilijk en complex.”

Het is, aldus Schrempp, bij zo'n ondergewaardeerde dollar onmogelijk om produkten die geheel in dollars worden afgerekend te verkopen. Niettemin blijft de Dasa-topman optimistisch over Fokkers kansen en over de Duits-Nederlandse samenwerking zoals die tot dusver tussen Dasa en Fokker gestalte heeft gekregen. “Ik zal als chef van Daimler-Benz een oog op Fokker houden. Daimler Benz blijft achter deze onderneming staan”, beloofde Schrempp. Deze belofte over de hoofden van de aandeelhouders heen zal vooral bedoeld zijn om de Nederlandse overheid gunstig te stemmen. Dasa heeft die overheid immers straks waarschijnlijk weer nodig als mede-steunverlener aan Fokker. Daarnaast kan het in Den Haag worden opgevat als een signaal voor de aanstaande beslissing over de aankoop van de gevechthelicopters. Dasa is aandeelhouder van Eurocopter, fabrikant van de Tigre. Als Dasa achter Fokker blijft staan zou dat de keuze van Den Haag voor de Europese heli positief kunnen beïnvloeden.

Fokker gaat er intussen nog steeds vanuit eind 1996 weer uit de verliezen te zijn. Maar het lopende jaar wordt opnieuw zwaar verliesgevend. Allereerst zijn daar de kosten van de onlangs aangekondigde sanering (het schrappen van 1.760 banen en de sluiting van de vestiging Ypenburg). Die operatie kost Fokker naar schatting alleen al 350 miljoen gulden. Daar bovenop komt nog eens opnieuw een operationeel verlies. Fokker-bestuursvoorzitter B. van Schaik voorziet pas voor 1995 en 1996 een belangrijk herstel van de vliegtuigmarkt. Althans wat de aantallen betreft, met de prijzen zal het voorlopig door de moordende concurrentie nog beroerd gesteld blijven.

Hoe groot het verlies over 1995 zal worden zal mede afhangen van de prijs waartegen Debis Air Finance - een andere Daimler-dochter - alle lease-vliegtuigen van Fokker zal overnemen. Deze operatie, die in mei moet worden afgerond, is bedoeld om Fokkers balans aanmerkelijk te versterken. Maar indien Debis minder dan de boekwaarde wil neertellen voor deze vliegtuigen - nu op de balans van Fokker voor ruim een miljard gulden opgevoerd - zal daaruit nog eens een fors boekverlies kunnen ontstaan. Financiële man Hendriksen erkende dat de onderhandelingen over die overnameprijs nog niet zijn afgerond.

Hendriksen moest tegenover ongeruste aandeelhouders toegeven dat hij niet precies kan voorzien “hoe de doorgaande financiering van Fokker geregeld gaat worden”. Een zekere verwatering van het belang van de outside-aandeelhouders sloot hij niet uit.