Seagram zou interesse hebben voor belang Matsushita in MCA

NEW YORK, 4 APRIL. Drankenfabrikant Seagram is van plan om zijn belang in het chemische bedrijf DuPont te verkopen. De opbrengst zou topman Edgar Bronfman jr. willen gebruiken voor een belang in MCA.

Dat heeft de New York Times gisteren gemeld. Seagram heeft 25 procent van de aandelen DuPont en zou bij verkoop 7 miljard dollar winst boeken. Bronfman jr. zou daarmee een bod willen uitbrengen op MCA, een volle dochter van het Japanse elektronicaconcern Matsushita. Onbevestigde berichten zeggen dat Matsushita snel zijn belang in de Amerikaanse dochter wil verminderen. Een woordvoerder van MCA in Los Angeles zegt: “Geen commentaar.”

MCA/Universal omvat een filmstudio, een televisie-produktiemaatschappij, een muziekstudio, een uitgeverij en enkele amusementsparken. Matsushita kocht het bedrijf in 1990 voor een bedrag van ruim 6 miljard dollar.

Onenigheid tussen de topmannen van de studio en de Japanse moeder leidde sinds oktober vorig jaar al tot diverse aanvaringen. MCA-bestuurders Lew Wasserman en Sidney Scheinberg, samen meer dan 65 jaar bij het bedrijf, morden in het openbaar over de slechte communicatie met Japan en het gebrek aan armslag. Ze kondigden aan te vertrekken zodra hun huidige contract afloopt. Nog meer druk kwam op MCA te staan toen Steven Spielberg met enkele companen voor zichzelf begon en Dreamworks SKG oprichtte. De films van Spielberg zijn al jaren kurken waarop MCA/Universal drijft; hun laatste gezamenlijke succes was Jurassic Park.

Als potentiële gegadigden voor MCA gelden, naast Seagram, Tele-Communications Inc. (TCI) en PolyGram. TCI is met Time Warner de grootste Amerikaanse kabelexploitant. PolyGram, muziek- en filmmaatschappij, is voor 75 procent in handen van Philips, dat naar verluidt zijn belangen in Hollywood wil vergroten.

Seagram heeft al een 15 procents belang in Time Warner. Vooral Bronfman juniior is zeer gecharmeerd van film en amusement. Vader Edgar is echter terughoudender, èn nog altijd voorzitter van het bedrijf. Seagram zou dan ook nog niet in gesprek zijn met Matsushita.

Een bieding van Seagram op MCA kan een domino-reactie teweegbrengen waarvan de reikwijdte niet is te overzien. Als Seagram erin slaagt zijn aandelen DuPont kwijt te raken, kan een biedingsstrijd ontstaan zoals eerder die om Paramount Communications. Analisten noemen daarbij eveneens bedragen die kunnen oplopen tot 10 miljard dollar.

Komt Seagram tot een definitieve overeenkomst om MCA over te nemen, dan zal het zijn aandeel in Time Warner willen verkopen. Veel aanmoediging daarbij is niet nodig; Seagram heeft nooit veel profijt gehad van Time Warner. Vorig jaar ging al het gerucht dat het drankenconcern op het punt stond zijn aandelen in dit amusementsbedrijf van de hand te doen.

Een ander scenario is dat Seagram met een partner op MCA biedt. Seagram haalt namelijk zijn kasstroom voor een deel uit het belang in DuPont. Dit volledig inwisselen voor een belang in MCA is riskant voor Seagram. Aandeelhouders en kredietwaarderingsmaatschappijen zullen er niet blij mee zijn, want MCA levert op dit moment weinig contanten op.

Een logische partner voor Seagram is een van de grote regionale telefoonmaatschappijen. De Amerikaanse telefoon- en kabelmarkt zal binnen afzienbare tijd versmelten en is nu al aan grote veranderingen onderhevig. De zogeheten Baby Bells staan aan de poorten van Hollywood om straks, als ze de mogelijkheid hebben tv-uitzendingen via de telefoon te verzorgen, ook daadwerkelijk iets te kunnen vertonen.