Max Havelaar nu ook in cosmetica

AMSTERDAM, 4 APRIL. En weer heeft het 'ideële produkt' een stapje voorwaarts gemaakt. Na Max Havelaar-koffie en -chocolade is er nu ook cosmetica met dit keurmerk op de markt.

In de vijftig Nederlandse winkels van The Body Shop (lichaamsverzorging), is deze maand after-sunlotion, hand & bodylotion, pepermint footlotion en white musklotion met het Max Havelaar-merk in de schappen gekomen. Gisteren werden de lotions in Amsterdam 'feestelijk' uitgereikt aan de acteurs Gerda Havertong en Jimmy Geduld.

Reden om het keurmerk aan de vier crèmes van The Body Shop toe te kennen is het gebruik van cacaoboter erin, waarvoor de bonen zijn ingekocht onder de voorwaarden van de stichting Max Havelaar. De stichting beijvert zich voor de afzet van grondstoffen uit de Derde Wereld die rechtstreeks, tegen een 'eerlijke' prijs, worden ingekocht bij lokale organisaties van kleine boeren en boerinnen. Die prijs ligt vaak boven de wereldmarktprijs. Voor een ton cacaobonen heeft de stichting de prijs vastgesteld op 1725 dollar, de wereldmarktprijs schommelt rondom de 1300 dollar.

Voor The Body Shop is die hogere prijs geen probleem. “When you talk, you must walk”, verklaart algemeen directeur J. Oosterwijk van The Body Shop zijn bereidheid meer te betalen. “Het is een logisch gevolg van waar we al jaren mee bezig zijn. Het is een combinatie van verantwoord commercieel en maatschappelijk zinvol zaken doen.” Cacaoboter maakt een paar procent uit van het totale gebruik van grondstoffen van The Body Shop, die een reputatie hoog te houden heeft met het gebruik van 'verantwoorde' grondstoffen.

The Body Shop International, met ongeveer 1.300 vestigingen verspreid over de wereld, koopt voor de produktie van cacaoboter ongeveer 175 ton cacaobonen per jaar in. De bonen worden rechtstreeks, zonder tussenpersoon, ingekocht bij coöperaties van kleine cacaoboeren in Ghana en Equador. De 4.000 boeren die lid zijn van de Ghanese coöperatie Kuapa Kokoo levert dit volgens de stichting Max Havelaar ongeveer 120.000 gulden aan extra inkomsten op. De cacaoboter wordt niet alleen gebruikt voor de vier lotions met een keurmerk in Nederland. De grondstof wordt verwerkt in ongeveer twintig artikelen van de lichaamsverzorgingsketen, ook buiten Nederland.

The Body Shop is voorlopig het enige concern dat cosmeticaprodukten met een Max Havelaar-keurmerk heeft. Algemeen secretaris van de stichting B. Beekman hoopt dat het initiatief ook bij anderen een vervolg krijgt. “Het Max Havelaar-keurmerk is beschikbaar voor ieder bedrijf dat bereid is aan de gestelde voorwaarden te voldoen”, aldus Beekman gisteren in Amsterdam. Hij sprak de hoop uit dat er meer cosmetische produkten met een keurmerk zullen komen, omdat ook andere grondstoffen, zoals kokosolie en etherische oliën, zich ervoor lenen.

Het is de bedoeling dat op lange termijn ook in andere landen cosmeticaprodukten met een Max Havelaar-keurmerk komen, zoals dat al gebeurd is met de koffie die inmiddels in onder meer België en Zwitserland te koop is. Nederland had in 1988 de primeur van de Max Havelaar-koffie.

De stichting Max Havelaar denkt eveneens aan de introductie van 'keurmerkbananen', waarvoor zij samenwerkt met Solidaridad, de interkerkelijke ontwikkelingsorganisatie voor Latijns Amerika. Consumenten die deze bananen kopen zouden daarmee kleine en middelgrote boeren in Equador en de Dominicaanse Republiek steunen. Beekman verwacht de komst van de Max Havelaar-banaan overigens niet binnen een jaar.