Het lek van Schiphol

DE GROOTSTE BOUWPUT van Nederland bevindt zich in de Haarlemmermeer. Schiphol bouwt aan zijn pretentie uit te groeien tot de toegangspoort van Europa voor luchtvaartpassagiers. Het kabinet heeft de nationale luchthaven de ruimte gegeven om een vijfde baan aan te leggen, de passagiers- en vrachtterminals spreiden zich uit, onder de grond ontstaat een nieuw station voor de hoge-snelheidstrein. Schiphol heit voor tientallen miljarden aan de toekomst. Helaas blijken een paar glazen scheidingswanden te zijn vergeten.

Anderhalve week geleden, na tien jaar onderhandelen en uitstel, is het verdrag van Schengen in werking getreden. Passagiers uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal mogen voortaan zonder hun paspoort te tonen over elkaars grenzen. Nederland is altijd een voorstander van open grenzen, ook voor personen, al toonde het parlement zich jarenlang terughoudend in verband met ontoereikende juridische en parlementaire controle. En door Franse dwarsliggerij en problemen met het computersysteem van Schengen werd de opheffing van de grenscontroles keer op keer uitgesteld.

Nu het zover is, is Schiphol niet klaar. Frankfurt, Parijs en Madrid scheiden 'Schengen'- en 'niet-Schengen'-passagiers; de Fransen hebben de vliegvelden van Marseille en Nice niet vrijgegeven, omdat de afhandeling van passagiers nog niet goed is geregeld. Op Schiphol duurt het tot eind dit jaar voordat de fysieke scheiding van passagiers mogelijk is en ondertussen krijgen de reizigers van en naar Schengen-bestemmingen een groen magneetkaartje waarmee ze door een elektronisch hekje kunnen.

HET IS ROEREND. Het land dat nog maar enkele jaren geleden in opperste staat van politieke opwinding verkeerde over het fraudebestendige paspoort, zet de tourniquet naar de grenzeloze vrijheid van Schengen open voor iedereen die zo ondernemend is zijn groene kaartje in de hal van Schiphol aan een passagier uit een 'niet-Schengen'-land door te geven. De afwezigheid van een sluitend systeem doet denken aan de nationale folklore van zwartrijden in het openbare vervoer. Maar naïviteit, of kortzichtigheid, of geldgebrek kunnen geen excuus zijn voor veronachtzaming van de controle aan de grens. Het lek van Schiphol moet zo snel mogelijk worden gedicht.