Frans Maas trekt zich terug uit Duits vervoer

ROTTERDAM, 4 APRIL. Expeditie- en transportbedrijf Frans Maas trekt zich geheel terug uit het sterk verliesgevende binnenlands transport in Duitsland en concentreert zich in dat land voortaan op zijn kernactiviteiten: internationale expeditie en logistieke dienstverlening. Dit heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

Door de reorganisatie zal het aantal arbeidsplaatsen in Duitsland dit jaar met circa 300 verminderen tot ruim 600. De reorganisatiekosten ( 22 miljoen gulden na belastingen) bezorgden het Venlose expeditie- en transportbedrijf over 1994 een verlies van netto 14,5 miljoen gulden. In 1993 leed Frans Maas 2,7 miljoen gulden verlies. Het bedrijf is voor 25,1 procent eigendom van KLM en voor 10 procent van ING.

De nieuwe reorganisatie komt voor de buitenwacht tamelijk onverwacht. Analisten gingen ervan uit dat Frans Maas niet veel efficiënter kon draaien. Het bedrijf zelf meende in september over 1994 “een bescheiden winst” te behalen. De per 1 januari aangetreden nieuwe bestuursvoorzitter R.A. Oliemans verwees echter naar de branche als geheel. “We zijn niet de enige met problemen in Duitsland.”

“Gezien de ontwikkelingen in het afgelopen halfjaar en de te verwachten gang van zaken in de komende jaren, kan ingrijpen niet uitblijven”, zegt Oliemans. “De marktsituatie is er aanhoudend slecht.” Over 1993 leed Frans Maas op Duitsland al een verlies van 10 à 11 miljoen gulden; in 1994 liep dat op tot 15 à 16 miljoen gulden. In de voorziening zit ook een post voor afwaardering van bedrijven bij het onderdeel Special Freight (Bleckmann, Interpress en Hannink). Over 1993 reserveerde Frans Maas al 10 miljoen voor het onderdeel Special Freight and Transport Services.

Binnenlands vervoer behoort eigenlijk niet tot de kernactiviteiten van Frans Maas. Dat zijn internationale expeditie en logistieke dienstverlening. In Duitsland is de binnenlands-transportactiviteit een overblijfsel uit het verleden. “Dat draaien we nu terug. We stappen uit het binnenlandse netwerk”, licht Oliemans toe. Frans Maas is in Duitsland georganiseerd via een holding met een aantal dochterbedrijven. Al die bedrijven doen aan binnenlands transport.

Frans Maas vergrootte ondanks de problemen in Duitsland vorig jaar zijn bedrijfsresultaat van 16,2 miljoen tot 25 miljoen gulden. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening ging van 5 miljoen omhoog naar 7,5 miljoen gulden. Voor 1995 verwacht Oliemans een verbetering van het bedrijfsresultaat met 30 à 50 procent. Voor de activiteiten in Duitsland voorziet hij dat de verliezen “sterk beperkt” kunnen worden. Maar winst zit er nog niet in. En voor 1996 denkt Oliemans in Duitsland niet beter dan quitte te draaien. Ook in 1996 zal in Duitsland nog het een en ander moeten worden gesneden.