Verwarring over grenscontroles door 'Schengen'

ROTTERDAM, 3 MAART. Tussen de Schengen-landen bestaat verwarring over de uitvoering van de nieuwe regeling voor grenscontroles. Frankrijk blijft passagiers van vluchten uit Schiphol voorlopig steekproefsgewijs controleren, omdat het pasjessysteem dat Nederland gebruikt onbetrouwbaar zou zijn.

Reizigers uit landen die het verdrag van Schengen hebben ondertekend - de Benelux-landen, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal - mogen officieel vrij reizen tussen die landen. Nederland kampt met een fraudegevoelig pasjessysteem op Schiphol, dat tijdelijk is ingevoerd omdat de ruimtelijke scheiding van de twee soorten passagiers pas op 15 december van dit jaar klaar zal zijn.

In Madrid blijkt een probleem te bestaan met de controle van de bagage die via een overstap in een Schengen-land uit landen buiten het gebied Spanje binnenkomt. De Guardia Civil moet surveilleren in de aankomsthal van het Schengen-gebied om bagage die tijdens de overstap niet is gecontroleerd alsnog te controleren. In Parijs klagen grenswachters over het probleem van visawetgeving in de Schengen-landen die nog niet geheel is 'geharmoniseerd'. Dit blijkt uit een onderzoek van deze krant in vier Schengen-landen.

Een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag zei vanmorgen dat het magneetkaartensysteem op Schiphol “waterdicht is”. Op basis van rapportages van Nederlandse waarnemers ontkent hij dat vluchten uit Schiphol in Frankrijk worden gecontroleerd. Een immigratie-officier op de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs heeft echter tegenover deze krant verklaard dat een instructie van het Franse ministerie van binnenlandse zaken wordt gevolgd dat vluchten uit Schiphol wèl moeten worden gecontroleerd, omdat het Nederlandse systeem fraudegevoelig zou zijn. Een woordvoerder van het ministerie van binnenlandse zaken verklaarde vanochtend dat de verantwoordelijke staatssecretaris Schmitz zich “niet laat opjutten door de vreselijke verhalen” die over het pasjessysteem op Schiphol de ronde doen.

Volgens de woordvoerder van Schiphol heeft de luchthaven

lang van tevoren al gewaarschuwd dat de bouw van de glazen wand die Schengen en niet-Schengen-reizigers moet scheiden, niet op tijd klaar zou zijn. Omdat Schiphol maar eén terminal heeft, en het lange tijd onduidelijk was welke landen aan Schengen zouden meedoen, kon Schiphol niet eerder aan de verbouwing beginnen. “Zolang we niet wisten hoeveel landen meededen, konden we die grenswand niet neerzetten”, aldus de woordvoerder.

De verwachting was aanvankelijk dat alle lidstaten van de EU aan Schengen zouden meedoen. Maar het aantal leden van Schengen veranderde van vijf in negen en later weer in zeven. De verschuivingen in het ledenbestand van het intergouvernementele Schengen-verdrag blijft voor Schiphol een probleem. “We houden wel al rekening met de komst van Italië, Griekenland en Oostenrijk. Maar als zich weer nieuwe landen aansluiten, moeten we de wand weer verplaatsen”, aldus de woordvoerder.