Noren kopen Volvo-dochters; Heineken en Unilever missen slag in Zweden

ROTTERDAM, 3 APRIL. Heineken en Unilever hebben beide de strijd om de overname van dochterbedrijven van het Zweedse Volvo-concern op het gebied van dranken en levensmiddelen verloren.

Volvo heeft verkozen zaken te doen met de Noorse onderneming Orkla. Die neemt de levensmiddelenondernemingen Procordia en Abba Seafood over. Dit heeft Volvo vanochtend bekendgemaakt.

De twee Nederlandse concerns weigeren elk commentaar op het besluit van Volvo om de twee ondernemingen aan een Noorse concurrent te verkopen. De verkochte belangen vormen de hoofdmoot van de Volvo-dochter Branded Consumer Products (BCP).

Het Zweedse concern is al langer bezig alle activiteiten buiten de autosector af te stoten. BCP is een 'erfenis' van het expansiebeleid van de afgetreden Volvo-topman Pehr Gyllenhammar. Tientallen ondernemingen, waaronder giganten als Coca-Cola, Carlsberg, Heineken, Nestlé en Unilever, stonden in de rij voor het Zweedse bedrijf. Op de Europese 'vechtmarkt' voor voeding en dranken doet zich maar zelden de kans voor om via een grote overname in één klap een dominante marktpositie in een land te verwerven.

Besprekingen met Orkla over de zogenoemde Scandinavische optie voor BCP leken aanvankelijk te mislukken. Daarop roken andere concerns hun kans. Unilever sloeg de handen ineen met de investeringsgroep Spira, waarvan een coöperatie van Zweedse boeren de grootste aandeelhouder is. Heineken bundelde de krachten met het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé en de Zweedse investeringsgroep EQT Partners. Met de overname van de 166-jaar oude brouwer Pripps, dochter van BCP, zou Heineken concurrenten als het Deense Carlsberg en het Amerikaanse Anheuser Busch een zware slag toebrengen. Pripps heeft ruim de helft van de Zweedse biermarkt in handen. Niet alleen zou de Nederlandse brouwer in één klap de grootste bierproducent zijn geworden in Zweden, ook zou Heineken zijn marktpostitie in de Baltische Staten en in Rusland hebben versterkt. Heineken heeft in Zweden een minimale positie.

Procordia Food en Abba Seafood hebben samen een jaaromzet hebben van 5,7 miljard Zweedse kroon (1,2 miljard gulden). Het Noorse concern combineert die bedrijven met zijn ongeveer even grote eigen voedseldivisie Nora. Verder gaan Volvo en Orkla een gezamenlijke drankenonderneming vormen door een fusie van Orkla-dochter Ringnes en de Zweedse bierproducent Pripps. Dat bedrijf krijgt een jaaromzet van 7 miljard Noorse kroon (1,75 miljard gulden) en zal naar de beurs gaan. Orkla en Volvo krijgen elk een belang van 50 procent in het drankenbedrijf, maar het Zweedse concern kan dat vergroten tot 55 procent door in samenhang met de beursgang obligaties te converteren in aandelen. Alles bij elkaar ontvangt Volvo voor de levensmiddelen- en drankenbelangen 4,25 miljard Zweedse kroon (890 miljoen gulden) van Orkla.