Fokker strijdt met British Aerospace om order Alitalia

ROME, 3 APRIL. Fokker is in de laatste fase aangekomen van een fel gevecht met concurrent British Aerospace voor de levering van een vijftiental toestellen aan de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia.

Vorige week dinsdag heeft zowel Fokker als Avro, de dochter van Britisch Aerospace die twee types regionale straalvliegtuigen aanbiedt, een als laatste bod omschreven gesprek gehad met de top van de staatsholding IRI, die Alitalia controleert. Volgens het Italiaanse financiële dagblad Il Sole 24 Ore is een beslissing van Alitalia op korte termijn te verwachten.

Lange tijd leek Fokker in de onderhandelingen, die al geruime tijd aan de gang zijn, een lichte voorsprong te hebben. Roberto Schisano, dertien maanden geleden aangetreden als managing director van Alitalia, zou de F-70 van Fokker prefereren boven de RJ-70 of de RJ-85 van Avro.

British Aerospace is met een aantrekkelijk tegenbod gekomen waarin veel nadruk wordt gelegd op de werkgelegenheid in Italië. De maatschappij heeft aangeboden een deel van de produktie naar Italië te verplaatsen, naar bedrijven van Finmeccanica, een andere dochter van de staatsholding IRI.

De F-70 heeft twee motoren, de toestellen van Avro vier. De F-70 geldt als een toestel dat duurder in aanschaf is maar goedkoper in het gebruik, terwijl de toestellen van Avro meer brandstof verbruiken en langzamer zijn, maar ook de passagiers meer comfort zouden bieden.

Swissair heeft onlangs voor dezelfde keuze gestaan en daarbij de voorkeur gegeven aan de Britse toestellen. De Fokkers die Swissair in bezit heeft, zullen worden verkocht. Dat besluit heeft een ongunstige invloed gehad op het imago van Fokker.

De verkoop van de regioliners, toestellen die bedoeld zijn voor de korte afstand en zeventig tot honderd passagiers vervoeren, past in de nieuwe strategie van Alitalia. De Italiaanse maatschappij wil vooral in het noorden van het land de regionale verbindingen met Milaan verbeteren, om te voorkomen dat mensen uit dat gebied voor hun intercontinentale vluchten vertrekken van buitenlandse luchthavens als Zürich en Frankfurt. In het verleden liet Alitalia zijn intercontinentale vluchten vrijwel allemaal vanuit Rome vertrekken, wat in veel gevallen voor de passagier uit het noorden extra vliegtijd betekende.

De financiële armslag van Alitalia is uiterst beperkt. De maatschappij is onder managing director Schisano, die waarschuwde dat Alitalia nog maar 500 dagen te leven had, begonnen aan een ingrijpend saneringsproces. Dit stuit op grote weerstanden bij het personeel. Volgende week maandag zal het vliegverkeer in Italië grotendeels worden verlamd door een proteststaking van het Alitalia-personeel.

Alitalia heeft in een eerdere fase de optie van andere toestellen laten vallen. De Italiaanse vakbonden hebben er bezwaar tegen aangetekend dat Alitalia geen interesse heeft voor de ATR-72, die door Finmeccanica-dochter Alenia wordt gemaakt. Dit propellertoestel is echter in opspraak geraakt wegens veiligheidsproblemen bij vriesweer.