Moderne man ontdekt snufjes op de Huishoudbeurs

AMSTERDAM, 1 APRIL. De Huishoudbeurs, die deze week begon, is niet langer besteed aan vrouwen. Sinds kort heeft ook de 'moderne man' de Amsterdamse beurs ontdekt: een kwart van de bezoekers is mannelijk. Een paar jaar geleden lag dit percentage beduidend lager. De reden volgens de organisatie: mannen doen veel meer in het huishouden. De toevoeging van een 'interieurdeel', al in 1986, heeft eveneens meer mannen naar de beurs getrokken.

Over het vrouwelijke bezoekersdeel valt ook wel wat te zeggen. Waren het 'vroeger' vooral 40-plussers die de beurs bezochten, nu is de gemiddelde leeftijd van de vrouwelijke bezoeker 34 jaar. Hiervan heeft zeventig procent bovendien een baan, part-time of vast. “Het waren voorheen toch altijd de wat oudere dames die de beurs konden betalen”, aldus H. van Zijl, woordvoerder van de Huishoudbeurs. Volgens Van Zijl vormt de samenstelling van de beursbezoekers een afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

In totaal worden er ongeveer 350.000 bezoekers verwacht.

Beursgangers komen niet langer alleen voor de nieuwste snufjes en foefjes. Informatie, tips en ideeën zijn de sleutelwoorden. Van Zijl: “Het gaat er om wat je kunt doen met een produkt, wat de toegevoegde waarde is.” Een waarde die wat toevoegt, is volgens hem een badkamerspiegel mét verwarming, zodat een spiegel een spiegel blijft. “Een spiegel die niet beslaat: dat lost problemen op.”

De redenen voor een bezoekje aan de RAI zijn veelal samen te vatten met twee woorden: gezelligheid en informatie. “Keukens bekijken en lekker een dagje weg”, geeft S. Schuijers (23) uit Oss op als reden voor haar bezoek aan de beurs. Samen met haar vriend verbleef ze donderdag, op de tweede dag van de beurs, ongeveer zeven uur tussen de hapjes, drankjes en machientjes. Moe en beladen met plastic tassen staan ze bij de uitgang van de RAI. Eén puntje van kritiek hebben ze wel. “Het is nog iets te veel op vrouwen gericht. Als er bij een demonstratie één man staat tussen drie vrouwen, dan krijgt de man nauwelijks aandacht. Mannen helpen net zo goed mee in het huishouden”, zegt Schuijers. Haar vriend knikt instemmend.

Het is op beurzen voor sommigen een gewoonte om zo veel mogelijk binnen te halen. Gratis. Een hapje, een drankje of een leuk dingetje. Niet iedereen doet daar aan mee. E. Visser (43) uit Waarland, een dorp tussen Schagen en Alkmaar, stoort zich daar vreselijk aan. “Ik erger me altijd aan die hebberige mensen. Ze verdringen zich vaak om al die gratis dingen. Als er niks te halen valt, dan lopen ze gauw door. Daar kan ik niet tegen. Wíj eten wel thuis”, beklemtoont Visser.