Kinnock geeft met lading zand startsein kustterminal R'dam

ROTTERDAM, 1 APRIL. Europees Commissaris Neil Kinnock heeft gistermiddag door het dumpen van een vrachtwagenlading zand in de Rotterdamse Prinses Margriethaven het startsein gegeven voor de bouw van een nieuwe kustvaart-terminal in het Rotterdamse Eemhavengebied. Onderdeel van de bouw van deze terminal is het dempen van de Prinses Margriethaven.

Rotterdam wil inspelen op het groeiende belang van de kustvaart nu de Europese Commissie als beleidslijn heeft uitgezet dat de groei van het inter-Europese verkeer vooral op zee moet plaatshebben. De terminal zal naar verwachting 2250 arbeidsplaatsen creëren, waarvan 1950 in het Rijnmondgebied. De gemeente Rotterdam en het bedrijfsleven investeren samen voor ongeveer 300 miljoen gulden in het project.

Kinnock, die in de Europese Commissie de transport-portefeuiile beheert, kondigde aan dat Brussel doorgaat met het propageren van de kustvaart. De commissie is daarbij ook bereid bij te dragen in de aanleg van nieuwe infrastructuur. De Rotterdamse havenwethouder Smit stelde dat het zonder financiële steun van Europa niet mogelijk is een belangrijke impuls te geven aan de ontwikkeling van het inter-Europese zeeverkeer.

Op de nieuwe terminal komt plaats voor drie bedrijven, namelijk DEKA, Bell Line en ECT. Het Rotterdamse Havenbedrijf mikt wat betreft de kustvaart in 2010 op een overslag van 1,15 miljoen containers in de Eemhaven en Waalhaven. Dat is dan ongeveer een kwart van de totale jaarlijkse containeroverslag in Rotterdam.

De nieuwe terminal krijgt een oppervlakte van 67 hectare, waarvan 20 hectare ontstaat door het dempen van de Prinses Margriethaven. Het echte dempen, waarmee Europees Commissaris Kinnock al een symbolisch begin maakte, is overigens pas volgend jaar aan de orde. Eerst zal de huidige terminal, die in gebruik is bij ECT, helemaal worden ontruimd en opnieuw worden ingericht. (ANP)