Eurotunnel krijgt minder inkomsten dan voorspeld

LONDEN, 11 FEBR. Eurotunnel, de exploitant van de oeververbinding onder het Kanaal, zal dit jaar minder geld binnenkrijgen dan de onderneming vorig jaar voorspelde. In een toelichting op de gisteren gepubliceerde cijfers over het afgelopen jaar stelt Eurotunnel dat de inkomsten in 1995 lager zullen zijn dan het bedrag van 1,37 miljard gulden (513 miljoen pond) dat bij de uitgifte van nieuwe aandelen in mei vorig jaar aan de aandeelhouders was voorgespiegeld.

Eurotunnel wijt het lagere resultaat aan de trage start in de eerste weken van dit jaar. De treinstellen, die aan strenge veiligheidseisen moesten voldoen, waren slechts beperkt beschikbaar. Hierdoor zijn de activiteiten van Eurotunnel, “ernstig geremd”. Voor het einde van dit jaar zullen de Shuttle-treinen rijden volgens het schema zoals dat vorig jaar mei was voorzien, zo stelt de directie.

Vorig jaar haalde Eurotunnel 81,5 miljoen gulden (30,6 miljoen pond) binnen. Dat is aanzienlijk lager dan het bedrag van 360 miljoen gulden (135 miljoen pond) dat in mei vorig jaar was geraamd en ook duidelijk minder dan na de neerwaartse bijstelling van oktober vorig jaar. Toen waarschuwde Eurotunnel al dat de inkomsten over het afgelopen jaar niet meer dan ongeveer 35 miljoen pond zouden bedragen.

De onderneming schrijft de lagere inkomsten toe aan de weigering van de Britse en Franse spoorwegen het volledige bedrag te betalen voor het gebruik van de Kanaaltunnel in de periode voor de start van de dienstregeling voor passagierstreinen in november. In een eerder gesloten overeenkomst staat dat British Rail en SCNF voor een bepaald minimumbedrag door de tunnel mochten rijden. Wanneer zij echter een bepaalde frequentie zouden overschrijden, zouden zij meer moeten gaan betalen.

Beide spoorwegmaatschappijen moeten gezamenlijk met nog 28,2 miljoen gulden (10,6 miljoen pond) over de brug komen, aldus Eurotunnel. Eurotunnel onderhandelt nog over deze achterstallige betalingen. Mochten de partijen hun geschil niet kunnen oplossen, dan zal Eurotunnel arbitrage aanvragen.

De lagere inkomsten voor dit jaar vormen zeker niet de eerste tegenslag. De afgelopen jaren zag de onderneming zich herhaaldelijk gedwongen ramingen aan te passen. Door de vele vertragingen die de bouw opliep, waardoor de tunnel uiteindelijk twee jaar te laat openging, moest Eurotunnel banken en aandeelhouders geregeld om meer geld vragen.

Beleggers reageerden teleurgesteld op de bekendmaking van de tegenvallende inkomsten en voorspellingen. Op de effectenbeurs van Londen verloor het aandeel Eurotunnel 8 pence op 298 pence. (Reuter, ANP)