Reggy Gunn

Reggy Gunn: Kleine schilderijen. Galerie Onrust, Prinsengracht 627, Amsterdam. Di. t/m za. 14-18u. T/m 25 feb. Prijzen van ƒ 3.500 tot ƒ 5.000,-

De deelnemers aan Graceland vallen niet alleen op door hun thematiek, maar ook door hun manier van schilderen. Zowel Van Bart, Nijburg als Vermeule tonen nadrukkelijk de gelaagdheid van hun doeken: er schemert altijd wat door achter de voorstelling op de voorgrond - een element waarin vooral bij Nijburg de invloed van René Daniëls zichtbaar wordt. Hun werken staan daarmee in scherp contrast met de acht schilderijen die Reggy Gunn bij galerie Onrust exposeert. Gunn gebruikt geen verf, maar heeft zijn doeken gevuld met een mengsel van alkyd en modelleerpasta, een dikke, ondoorzichtig substantie die waarschijnlijk beter als boetseerklei werkt dan als basis voor een schilderij. Gunn heeft dat toch geprobeerd, waardoor deze doeken verkenningen van de mogelijkheden van modelleerpasta lijken.

Gunn brengt zijn afbeeldingen op de doeken aan door, nadat hij het linnen heeft dichtgesmeerd, er vormen op of in te drukken. Zo tekent hij bloemetjes met een stokje, haalt een kwast over de pasta, zodat de dunne lijnen van de streek erin achterblijven of drukt hij er met sjablonen vormpjes op: een klavertje drie, een lampje, een bel of een vogeltje, die tegen de verschillende kleuren - groen, blauw, rood - waarmee hij de pasta gemengd heeft, helder afsteken. Daar blijft het echter bij; Gunn weet zijn doeken niet verder te brengen dan een-dimensionale experimenten, waarvan je het gevoel houdt dat hun betekenis binnen één blik is te vangen. Niet voor niets is dat ene schilderij waarbij Gunn over de pasta en de sjabloonfiguurtjes nog een dunne, ongelijkmatige laag bruine verf heeft aangebracht het interessantste. Dit doek houdt een belofte in; een suggestie dat het schilderij nog iets voor de toeschouwer verborgen houdt.