Arcade-directeur over zijn tv-plannen; 'Het gaat om feest der herkenning'

NIEUWEGEIN, 10 FEBR. Op een televisiescherm in de glimmende ontvangsthal van het multi-mediabedrijf Arcade trekken non-stop videoclips van het Amerikaanse station MTV voorbij. Niet voor lang meer, als het aan Arcade-directeur en eigenaar H. Heinsbroek (44) ligt. Vanaf mei wil hij met Arcade TV jongeren tot 25 jaar verleiden met muziek uit de Nederlandse hitparades.

Tien jaar geleden kocht Heinsbroek als afgestudeerd jurist platenmaatschappij Arcade, bekend om de produktie, distributie en verkoop van verzamel-cd's en cd's met 'the best of ..'. Inmiddels heeft Arcade drie eigen radiostations, waaronder Radio 10 Gold op de middengolf, en binnenkort als alles goed gaat ook twee eigen televisiezenders: behalve Arcade TV ook de zender TV 10 Gold, met oude series voor dertigplussers.

Niet dat ook maar iemand bij Arcade ervaring met televisie heeft, maar dat maakt volgens Heinsbroek niets uit. Heinsbroek verkoopt geen cd's, radio- of televisieprogramma's, zegt hij, Heinsbroek verkoopt 'concepten'. Want als consumenten in een bepaald onderwerp zijn geïnteresseerd, dan willen ze meer van hetzelfde. “Kijk maar naar de bladenmarkt. Je hebt hockeybladen, tennisbladen, voetbalbladen, roddelbladen, natuurtoestanden-bladen, auto-bladen, motorbladen, dat zijn allemaal verschillende concepten.”

Wat is het concept van TV 10 Gold?

“Als ik de volgende tv-series opnoem: Charlies Angels, Mash, Fantasy Island, Dynasty, LA Law, Hill Street Blues, Taxi, Kojak, dan heeft bijna iedere dertigplusser een 'aha-ervaring'. Kijk ook maar naar het succes van een serie als The A-Team dat RTL nu herhaalt. Het gaat om het feest der herkenning.”

Hoelang kan een feest der herkenning duren?

“De eerste zeven jaar kunnen we daarmee makkelijk vullen. Daarna gaan we de series gewoon weer herhalen.”

Wat is het concept van Arcade TV?

“Arcade TV draait om de Nederlandse hitparades. Nederlandse jongeren kijken naar MTV bij gebrek aan een Nederlands kanaal. De helft gaat langs ze heen omdat alles in het Engels is en er bovendien alleen muziek van de Engelse en Amerikaanse charts te zien is. Arcade TV heeft ook aandacht voor de Nederandse popartiesten.”

Krijgen artiesten van de Arcade-labels zoals 'Gordon' extra aandacht op Arcade TV?

“De verleiding is groot, maar nee. Arcade TV is volkomen onafhankelijk. We moeten draaien wat de jongeren willen horen, anders verliezen we ze. Dat geldt ook voor advertenties. Op Arcade TV gaan we niet zomaar gratis adverteren voor artiesten van ons label. Dat zou nogal frustrerend zijn voor de marketing-afdeling van Arcade TV. Die jongens moeten ook winst maken.”

Heeft het voordelen dat de platenlabels van Arcade in dezelfde handen zijn als het radio- en het televisiestation?

“Waar ze elkaar kunnen helpen, zullen ze dat natuurlijk doen. Radio 10 Gold is bijvoorbeeld een fantastisch marketing-instrument voor de televisiezenders. Als ik Tom Mulder op de radio laat aankondigen waar de aflevering van Bonanza over gaat, dan is dat natuurlijk goede reclame.”

In de toekomst is het wellicht mogelijk dat muziek, net als videofilms, op grote schaal via de kabel wordt verspreid. Probert u daarom nu al op de kabel te komen?

“Nee, in dat soort ontwikkelingen geloof ik voorlopig niet. Evenmin als dat ik denk dat de videotheken leeg zullen stromen als gevolg van betaaltelevisie. De sociale functie van winkelen is groot. Consumenten willen met hun handen door de bakken gaan en de cd's voelen en zien voordat ze ook iets kopen. Ik heb zeventig winkels in Nederland, daar zou ik niet inzitten als ik geen vertrouwen had in de detailhandel.”

De mediawet stelt als eis dat een commerciële omroep veertig procent Nederlandse programma's uitzendt.

“Met TV 10 Gold gaat dat waarschijnlijk niet lukken, simpelweg omdat er niet zoveel oude Nederlandse series bestaan. Maar ik verwacht dat ik van die eis ontheffing krijg. De mediawet is namelijk niet geschreven op commerciële televisie die zich op doelgroepen richt.”