Perscombinatie neemt SMD Educatieve uitgevers in Leiden over

ROTTERDAM, 9 FEBR. De Perscombinatie versterkt zijn positie in het uitgeven van educatieve boeken. PCM Uitgevers, een bundeling van Perscombinatie en Meulenhoff, wil de educatieve uitgeverij Spruyt, Van Mantgem & De Does (SMD Eductieve Uitgevers) in Leiden overnemen.

Dat hebben de betrokken bedrijven vanmorgen bekendgemaakt. De overname past in het streven van Perscombinatie en Meulenhoff verder te groeien in de educatieve markt. PCM Uitgevers nam recentelijk al het familiebedrijf educatieve uitgeverij Thieme en drukkerij en binderij Thieme in Zutphen over.

SMD (circa 50 werknemers) is een dochter van de holding Groen Beheer, die ook 100 procent deelnemingen heeft in Drukkerij Groen en Uitgeverij Groen en Zoon. Beide parijen praten ook over een mogelijke overname van deze twee bedrijven door PCM.

SMD heeft een prominente positie in het uitgeven van boeken voor het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en het gezondheidzorgonderwijs. Een dochter van SMD, Onderwijspers, geeft publikaties op het gebied van examenvoorbereiding.

PCM is via Meulenhoff al langer actief op de educatieve markt. Meulenhoff heeft zowel in het basisonderwijs als in het voorgezet onderwijs een belangrijk marktaandeel. Wanneer de overname van SMD doorgaat zal PCM een prominente plaats innemen op de educatieve markt in Nederland. De twee belangrijkste concurrenten van PCM zijn Educatie Partners Nederland, een dochter van Wolter Kluwer, en Malmberg (VNU).

Perscombinatie (Volkskrant, Het Parool en Trouw) kocht begin vorig jaar Meulenhoff. De groep heeft een jaarlijks omzet van circa 550 miljoen gulden. Meulenhoff heeft twee kernactiviteiten, algemene boeken en boeken bedoeld voor het onderwijs. De afgelopen jaren voerde het concern een ingrijpende reorganisatie door, waarbij het aantal werknemers verminderde van 500 tot 400. Meulenhoff was naar de mening van het management onvoldoende winstgevend. Naast het exploreren van nieuwe markten wilden Perscombinatie en Meulenhoff aanzienlijke kostenbesparingen in marketing en distributie bereiken.