Druk op resultaat Anheuser-Busch

Het Amerikaanse brouwconcern Anheuser-Busch, verreweg de grootste bierproducent in de wereld, heeft vorig jaar te maken gehad met druk op de winst. Het netto resultaat ging weliswaar flink omhoog van 595 miljoen dollar tot 1,03 miljard dollar, maar dat kwam doordat er in 1993 een voorziening was van 565 miljoen dollar. Exclusief deze voorziening was er vorig jaar sprake van een daling van de winst.

De in 1993 getroffen voorziening was bedoeld voor de opvang van herstructureringskosten.

Anheuser, met als belangrijkste merk Budweiser, wist de bierverkoop vorig jaar met 1,4 procent te vergroten tot ongeveer 104 miljoen hectoliter. Nummer twee op de wereldranglijst, Heineken, had vorig jaar een produktie van 56 miljoen hectoliter. Het marktaandeel van Anheuser in de VS steeg vorig jaar van 44,7 tot 45 procent. De omzet nam met bijna 5 procent toe tot 12,05 miljard dollar (22 miljard gulden).