Arcade mikt op jeugd en dertigplussers

AMSTERDAM, 8 FEBR. Nu nog is Lex Harding aandeelhouder en commissaris van het commerciële radiostation voor jongeren Radio 538, maar hij staat op het punt zijn “know-how over de jongerenmarkt” over te hevelen naar de nieuwe muziekzender Arcade TV. Harding zelf zegt zich “suf te piekeren”, maar volgens Arcade is het “zo goed als zeker” dat hij de nieuwe directeur wordt.

Vanaf 1 mei wil het multi-mediabedrijf Arcade beginnen met twee commerciële televisiezenders: TV 10 Gold dat dagelijks oude series voor dertigplussers gaat uitzenden en Arcade TV dat 24 uur per dag videoclips en muziekprogramma's voor jongeren tot 20 jaar brengt. Omdat Arcade wil concurreren met RTL en Veronica is het volgens het bedrijf zaak zo snel mogelijk te beginnen. Er moet dan wel haast worden gemaakt met het indienen van de licentie-aanvraag bij het ministerie van OCW. Met het verkijgen van een vergunning gaan ongeveer acht weken heen.

“Deze week doen we een concreet voorstel aan de kabelmaatschappijen”, zegt de woordvoerder van Arcade. Om in aanmerking te komen voor een vergunning moet Arcade aan het ministerie van OCW kunnen garanderen dat bij aanvang 30 procent van alle kabelabbonees de zenders kan ontvangen, na een jaar moet dat 60 procent zijn. Daarom zal Arcade volgens de woordvoerder “een goede betalingsregeling” voorstellen aan de kabelmaatschappijen voor doorgifte van de zenders en eventueel de benodigde ontvangstapparatuur gratis beschikbaar stellen.

Een andere wettelijke eis waaraan Arcade moet voldoen is dat de televisieprogramma's voor ten minste veertig procent uit Nederlandse produkties moet bestaan. Onduidelijk is nog of dat voor TV 10 Gold het geval zal zijn. Deze zender zal vooral series uit gaan zenden als The Onedin Line, Bonanza, Lou Grant, Hill Street Blues en James Herriot.

Voor de twee zenders heeft Arcade een budget beschikbaar van “enkele tientallen miljoenen”. Dat is volgens de woordvoerder relatief laag omdat “wij geen dure nieuws- en actualiteitenprogramma's brengen”. Bij de publieke omroep gaat jaarlijks zo'n 200 miljoen gulden om. TV 10 Gold moet uiteindelijk een marktaandeel van 5 procent halen en Arcade TV een marktaandeel van 3 procent. Ter vergelijking: de publieke omroep trekt nu ongeveer 50 procent kijkers en RTL 4 en 5 30 procent.

Tot nu toe heeft het multi-mediabedrijf nog geen contracten met adverteerders gesloten. Arcade moet zich een positie zien te veroveren tussen de Ster, die adverteerders werft voor de publieke omroep, en IP die dat voor RTL doet. Bij Arcade TV is de advertentie-werving in handen van de Radio 10 Sales Group, die ook werkt voor de commerciële radiozenders van Arcade: Radio 10 Gold, Love Radio en Classic Radio. Arcade belooft de adverteerders “een introductiekorting” op de reguliere advertentie-tarieven.