Nedlloyd wil deel lading in Antwerpen overslaan

ROTTERDAM, 2 FEBR. Nedlloyd overweegt de afhandeling van de uitbreiding van de containerlijndiensten op het Verre Oosten niet in Rotterdam te verzorgen, maar in Antwerpen. Rotterdam dreigt daardoor jaarlijks een ladingpakket van 100.000 containers mis te lopen.

Volgens directeur P. Bijvoets van Nedlloyd Lijnen is het lossen of laden van een container in Antwerpen 20 procent goedkoper dan in Rotterdam. Volgens een woordvoerder van Nedlloyd komt dat onder andere door de veel grotere mate waarin de Vlaamse overheid de havenactiviteiten subsidieert.

In de Rotterdamse haven is afkeurend gereageerd op de plannen van Nedlloyd. De havenondernemersvereniging SVZ ziet in de plannen van Nedlloyd een duidelijk bewijs dat de overslagkosten in de Rotterdamse haven verder omlaag moeten om in de toekomst blijvend te kunnen concurreren met de havens van Antwerpen en Zeebrugge, die binnenkort nog beter te bereiken zijn vanuit zee door een uitdieping van de Westerschelde.

Het Rotterdamse overslagbedrijf ECT, dat jaarlijks 2,2 miljoen containers overslaat en waarin Nedlloyd als aandeelhouder deelneemt, is eveneens ontstemd over het nieuwe plan van Nedlloyd. Snel en efficiënt overslaan van containers is volgens directeur Henk Schut juist de grote kracht van ECT. “De overslagkosten zijn slechts een klein deel van het verhaal”, benadrukt Schut. “Wij zien kans om grote volumes efficiënt af te handelen. Wat ons totale dienstenpakket betreft hebben wij zeker een voorsprong op Antwerpen.”

Volgens Nedlloyd-directeur Bijvoets zijn het niet alleen de kosten die de eventuele keuze voor Antwerpen bepalen. Nedlloyd biedt aan klanten nu ook al de bestemming Antwerpen aan. Die containers gaan vanaf Rotterdam per binnenschip of per auto naar de Vlaamse havenstad. Het gaat daarbij om flinke aantallen. “Er is dan ook sprake van een grote vraag van de klanten om Antwerpen in een van de diensten op te nemen”, aldus Bijvoets, die verder uitlegt dat Nedlloyd deze zomer een beslissing zal nemen of het zijn activiteiten in Antwerpen verder zal uitbreiden.

Een andere belangrijke overweging voor Nedlloyd om eventueel voor Antwerpen te kiezen is het feit dat het Rotterdamse scheepvaart- en transportconcern de afgelopen tijd grotere belangen heeft gekregen op de Franse markt, die volgens het bedrijf het beste vanuit Antwerpen of Le Havre kan worden bediend. Die Franse belangen zijn ontstaan doordat Nedlloyd in het samenwerkingsverband Tonnage Sharing Agreement (TSA) onlangs het aandeel van de Franse rederij Compagnie Générale Maritime (CGM) heeft overgenomen. TSA vormt samen met een aantal andere rederijen de alliantie die de lijndiensten tussen Europa en het Verre Oosten uitvoert. De nieuwe Nedlloyd-lijn op het Verre Oosten, die op 1 januari volgend jaar van start gaat, voert Nedlloyd uit in een alliantie met andere rederijen uit Amerika, Japan, Hongkong en Maleisië.