FNV verdedigt staking in kort geding

UTRECHT, 24 JAN. De staking in het streekvervoer is een klassieke werkstaking waarbij de werkgever aan de eisen van de vakbonden tegemoet kan komen. De staking is daarmee niet onrechtmatig.

Dat betoogde de FNV vanmorgen in het kortgeding dat tegen de bond was aangespannen door de VSN, de werkgevers in het streekvervoer.

De VSN eiste een onmiddellijke beëindiging van de staking. Deze brengt niet alleen de busmaatschappijen schade toe, maar vooral reizigers en middenstand. Veel winkeliers in middelgrote steden zien hun omzet dalen, aldus de VSN.

Volgens de advocaat van de VSN had de FNV onredelijke eisen op een onredelijk tijdstip op tafel gelegd. Zo had de FNV op 17 januari 'plotsklaps' twee extra eisen op tafel gelegd over kinderopvang en de technische dienst, die onder de CAO voor het streekvervoer moet blijven vallen. Verder trok de FNV de bereidheid in om te praten over de voorstellen van de VSN over flexibilisering van de werktijden - dit tot grote verbazing van de VSN. De werkgevers menen dat het over niet al te ingrijpende wijzigingen gaat. De advocaat van de VSN noemde het voorbeeld van de 'warme maaltijd' die een chauffeur volgens de CAO een keer per maand niet met zijn gezin kan doorbrengen. De werkgevers willen dit verhogen tot twee keer per maand, aldus de advocaat.

De VSN vindt verder dat de FNV niet steeds de staking met 24 uur mag verlengen. De FNV meent daarmee juist zorgvuldig te handelen, omdat het personeel zo in staat is snel weer aan het werk te gaan en werkgevers zo de kans krijgen de schade te beperken. De VSN had in de ogen van de FNV beter sneller de onderhandelingen kunnen heropenen om de bussen weer aan het rijden te krijgen.

De president van de rechtbank in Utrecht zal om zes uur vanavond uitspraak doen. Een voorstel van de FNV om de uitspraak 24 uur uit te stellen en intussen de cao-onderhandelingen te heropenen, heeft het niet gehaald. Tijdens het kort geding demonstreerden honderden buschauffeurs op het plein voor de rechtbank.