Dit is een artikel uit het NRC-archief

Openbaar Vervoer

'Kabelbaan over centrum Arnhem'

ARNHEM, 22 DEC. Arnhem kan de eerste gemeente van Nederland worden waar de kabelbaan wordt ingevoerd als alternatief openbaar vervoer. De Vervoerregio Arnhem-Nijmegen presenteerde gisteren een plan dat voorziet in de aanleg ervan.

Volgens dit plan moet het eerste traject van de kabelbaan tussen het Arnhemse Centraal station en Winkelcentrum Kronenburg gaan lopen. Het is een 3,5 kilometers lang traject dat op 25 meter hoogte over de binnenstad van Arnhem en de Rijn heen voert en tussenstations heeft bij concertgebouw Musis Sacrum en het Airborneplein. Cabines voor 20 passagiers doen acht minuten over die afstand. In de spits kunnen zo 3000 mensen per uur worden vervoerd.

Volgens de scheidend voorzitter van de Vervoerregio, Gelders gedeputeerde J. de Bondt is de kabelbaan “het perfecte openbaar vervoers-alternatief voor de stad”. “Het is snel, veilig, comfortabel en milieuvriendelijk”, aldus De Bondt. Hij heeft een van de grootste kabelbaanbouwers ter wereld, het Zwitserse Von Roll Seilbanen, samen met het Nederlandse bedrijf Van Hattem en Blankevoort een ontwerp voor de kabelbaan laten maken.

De meeste kabelbanen werken met een systeem waarbij een cabine slechts aan een kabel hangt. In Arnhem wil men een nieuw systeem toepassen waarbij de cabines langs twee kabels worden geleid en door een derde worden voortgetrokken. Dat geeft meer “stabiliteit” dan bij conventionele systemen en zorgt ervoor dat de baan zelfs bij windkracht 8 nog kan functioneren, zo lieten de ontwerpers gisteren trots weten.

De bouwkosten van de baan worden op 90 miljoen gulden geschat.