Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Kledingfabrikant Benetton koopt supermarkt-keten

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER ROME, 28 OKT. De Italiaanse kledingfabrikant Benetton is samen met brillenproducent Luxottica in de voedselsector gestapt. De staatsholding IRI heeft gisteren in principe ingestemd met de verkoop van haar GS-supermarkten en Autogrill-wegrestaurants aan het Benetton-Luxottica consortium. Dit is de tweede belangrijke privatisering onder het kabinetBerlusconi, dat ervan is beschuldigd de verkoop van staatsbedrijven te vertragen. Benetton en Luxottica slaan met deze aankoop een nieuw pad in, dat los staat van hun traditionele activiteiten. De IRI gaf aan hun bod de voorkeur boven dat van een consortium met de warenhuisketen Rinascente, chocolafabrikant Ferrero en de Banca Commerciale Italiana. Rinascente is eigendom van de financiële holding IFIL, die wordt gecontroleerd door de machtige Fiat-groep uit Turijn. De keuze voor Benetton-Luxottica past in de strategie van de voormalige president van de IRI, Romano Prodi, om de privatisering van staatsbedrijven te gebruiken om meer economische machtscentra te scheppen in Italië. Zowel de familie Benetton als de ondernemer Leonardo Del Vecchio, eigenaar van Luxottica, werken in de noordoostelijke regio Veneto, die altijd enigszins wantrouwend heeft gekeken naar de salotto buono, de groep traditionele economische machthebbers uit Milaan en Turijn.

GS en Autogrill zijn een onderdeel van de staatsholding SME, die een moeizaam privatiseringsproces achter de rug heeft. In 1985 wilde de IRI de SME verkopen aan Carlo De Benedetti, maar de toenmalige premier Bettino Craxi sprak zijn veto uit. Begin dit jaar werd besloten de SME in drie delen te verkopen. GS en Autogrill zijn het laatste onderdeel. Hoeveel geld met de verkoop is gemoeid, is nog onduidelijk. Aangenomen wordt dat de aanvankelijke vraagprijs van 2,2 biljoen lire, ongeveer 2,5 miljard gulden, is gedaald, wegens de daling van de beurskoersen. GS is de derde supermarktketen in Italië, met een marktaandeel van 12,8 procent en vorig jaar 55 miljard lire netto winst bij een omzet van 2,8 biljoen lire. Autogrill boekte 26 miljard lire winst bij een omzet van 1,2 biljoen lire. GS-Autogrill is gekocht door de financiële holding van de familie Benetton. Deze holding controleert behalve het kledingbedrijf ook skischoenen, rackets en ski's. Van het Benetton-Luxottica consortium maakt ook de Zwitserse restaurantketen Mövenpick deel uit. Deze is vooral geïnteresseerd in de wegrestaurants van Autogrill. Gilberto Benetton, de gangmaker achter de operatie, heeft gezegd dat het zijn opzet is een levensmiddelengroep van Europees niveau op te zetten. De distributiesector is in Italië veel minder ver ontwikkeld dan in andere Europese landen.