Dit is een artikel uit het NRC-archief

Eten en Drinken

Bierdrinkers boos over Budweiser-rel

PRAAG, 15 OKT. Verstokte bierfans toonden gisteren hun verontwaardiging over het voornemen van de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch een belang te nemen in de Tjechische staatsbrouwerij Budvar. Volgens de boze bierdrinkers neemt Anheuser-Bush louter een belang in Budvar om een wereldwijd monopolie voor de merknaam Budweiser te verwerven.

Begin dit jaar verleende de Tjechische overheid aan Anheuser-Busch het exclusieve recht voor het voeren van onderhandelingen die zouden moeten leiden tot de verkoop van een minderheidsbelang in Budvar aan de Amerikanen. De Tjechen en Amerikanen zijn al langere tijd verwikkeld in een conflict over de merknaam Budweiser. Volgens een juridische overeenkomst mogen beiden geen bier onder de naam Budweiser op elkaars markten verkopen.

“Busch wil dit merkendispuut regelen en opereren in Europa zoals zij zelf willen. Budvar kan echter op eigen kracht een succes worden, en moeten de kans krijgen dat ook te doen”, zei gisteren Stephen Cox, campagneleider van de Britse organisatie Campaign for Real Ale (Camra) op een persconferentie.

Camra voert campagne voor het drinken van natuurlijk gebrouwen bier en neemt het daarbij op tegen giganten als Anheuser-Busch, die gebruik maken van chemische processen in reusachtige industriële bierfabrieken. De 'echte' bierdrinkers heeft er bij de Tjechische overheid en Anheuser-Busch op aangedrongen dat Budvar in Tjechische handen blijft.

Anheuser-Busch liet eerder deze week weten dat het dispuut over de naam Budweiser apart zal worden geregeld naast de plannen om een minderheidsbelang in Budvar te nemen. De Tjechische overheid moet nog precies beslissen hoe de verkoop van Budvar zal worden uitgevoerd.

In de Tjechische media viel kort geleden te lezen dat de gesprekken over de toekomst van Budvar waarschijnlijk binnen een maand heropend zullen worden. Budvar en Anheuser-Busch hebben inmiddels besloten dat een moratorium uit 1990 dat invloed had op juridische conflicten in 16 landen over de Budweiser-naam moet worden geschrapt omdat het overbodig is geworden.

“Camra is ervan overtuigd dat de enige reden voor Anheuser-Busch' belangstelling voor Budvar de naam Budweiser is en de daaraan verbonden juridische strijd om de merknaam. Die verhindert de komst van het Amerikaanse Budweiser-bier in een groot aantal Europese landen”, liet Camra weten in een persbericht. Woordvoerder van Anheuser-Busch waren niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar.

Het moratorium, dat de verkoop van Busch' Budweiser in grote biermarkten als Duitsland, Oostenrijk en Spanje blokkeerde, liep af op 30 september. De Tjechische versie van bier wordt eveneens Budweiser genoemd. De vestigingsplaats van Budvar, Ceske Budejovice, heette vóór de Tweede Wereldoorlog Budweis. (Reuter)