Veiligheidsinstructies voor passagiers

ROTTERDAM, 30 SEPT. Op de meeste veerboten tussen Nederland en Groot-Brittannië krijgen passagiers standaard video's te zien met veiligheidsinstructies, vergelijkbaar met de instructies die aan boord van vliegtuigen worden gegeven. De reizigers krijgen informatie over zwemvesten, reddingsboten en nooduitgangen.

Het bedrijf Stena Line in Hoek van Holland toont kort voor en na vertrek films van ongeveer vijf minuten, North Sea Ferries (NSF) laat de films, van tien minuten, drie keer zien. Deze twee grootste aanbieders van ferry-diensten vanuit Nederland zijn pas begonnen met deze video's na de ramp met de Herald of Free Enterprise in 1987. Passagiers van de Hovercraft van het Britse bedrijf Hoverspeed, met onder meer diensten tussen Calais en Dover, krijgen alleen informatie via de luidsprekers.

North Sea Ferries heeft na het ongeluk met de Britse veerboot ook de checklist van de kapitein - over onder meer de motoren en de stabiliteit van het schip - “verfijnd en uitgebreid”, zegt J. Kouters, in Nederland verantwoordelijk voor het beheer van de NSF-schepen.

North Sea Ferries en ook het kleinere bedrijf Sallyline sjorren vrachtauto's die ze vervoeren altijd vast, ongeacht de weersomstandigheden. Stena Line zet de wagens niet vast wanneer het windstil is. Volgens technisch directeur W. de Lange is dat dan niet nodig.

Het personeel van de veerboten oefent elke week de sloepenrol en het brandalarm. Volgens De Lange volgt de bemanning van Stena Line om de twee jaar herhalingscursussen bij het opleidingscentrum Risk. Personeel van North Sea Ferries wordt minstens één keer in de vijf jaar opnieuw op cursus gestuurd.

Deze zomer brak brand uit in de machinekamer van een passagiersschip van de Sallyline, bezig met een vrachtvaart van Duinkerken naar Ramsgate. Op het dek stonden ongeveer vijfentwintig vrachtwagens. “Een kabelbrandje”, zegt directeur A. C. Lobs van Sallyline, “dat gebeurt wel vaker.” Binnen twaalf minuten waren de passagiers met helikopters van boord gehaald, aldus Lobs.