'Deur in boeg van Estonia stond open'

TURKU, 30 SEPT. Het staat vrijwel vast dat de deur in de boeg van de veerboot Estonia, die woensdag in de Oostzee zonk, niet goed was gesloten. Dat heeft Bengt-Erik Stenmark, hoofd van de Zweedse maritieme veiligheidsdienst, vanmorgen op een persconferentie in Stockholm gezegd. “De boegdeur was open en er kwam water op het autodek”, aldus Stemmark, die zei zich te baseren op verslagen van overlevenden en een technische evaluatie. “Een lichte deining is voldoende om het water heen en weer te laten spoelen op het autodek, waardoor alles naar één kant kan schuiven.” Volgens de Finse autoriteiten is het voorlopige dodental van de ramp 909, terwijl 140 mensen gered zijn. Negentig lichamen zijn inmiddels geborgen, aldus de Finse kustwacht. Dat betekent dat er tachtig mensen meer aan boord waren dan aanvankelijk werd aangenomen.

Zweden en Finland hebben gisteren alle veerdiensten op de Oostzee opdracht gegeven de laaddeuren in de boeg van de schepen te inspecteren, nadat bekend was geworden dat zich daarmee in het verleden problemen hebben voorgedaan. Stenmark verklaarde gisteravond dat verscheidene rederijen hem, na het bekend worden van de ramp met de Estonia, incidenten hadden gerapporteerd met deuren in de voorsteven. Een bemanningslid dat de ramp met de veerboot overleefde, had eerder verklaard dat hij water via de voordeur naar binnen had zien stromen op het autodek. Zweedse deskundigen die zondag een inspectie op de Estonia hadden uitgevoerd, hadden aanmerkingen gemaakt op de afsluitingen van de deuren, maar hadden er geen reden in gezien om het schip niet te laten uitvaren. “De enorme catastrofe met de Estonia had misschien voorkomen kunnen worden als de scheepseigenaars zich aan de wet hadden gehouden en eerder bijna-ongelukken hadden gemeld met schepen van een soortgelijke constructie als de Estonia.” Op de Zweedse televisie vertelde Stenmark van zes incidenten met schepen, waarvan hij er enkele als “zeer ernstig” omschreef.

De Finse regering heeft opdracht gegeven om binnen een week een inspectie uit te voeren op alle veerboten die onder Finse vlag varen. De Deense autoriteiten hebben soortgelijke maatregelen genomen.

De Suunta, een Fins schip dat is uitgerust met sonarapparatuur en een onderwaterrobot, is vanmorgen naar de plaats van de ramp gevaren om de precieze locatie van het wrak vast te stellen. Het schip werd na het middaguur ter plaatse verwacht. Als het wrak van de Estonia is gevonden zal de met drie camera's uitgeruste onderwaterrobot opnamen van het schip kunnen maken. Daarna zal bepaald worden of er mogelijkheden zijn het schip, dat op tachtig meter diepte ligt, te bergen. (Reuter, AP)