Zweedse inspecteurs zagen gebreken

STOCKHOLM, 29 SEPT. De rubberen ringen langs de rand van de laadkleppen waren beschadigd, de rek was uit de banden waarmee voertuigen bij zwaar weer kunnen worden vastgezet en het handboek voor het vastsjorren van zware ladingen ontbrak. Dat hebben twee maritieme veiligheidsinspecteurs uit Zweden geconstateerd, die afgelopen zondag vijf uur lang hebben rondgelopen over de veerboot Estonia voordat het schip de haven van Tallinn verliet. Zij werden vergezeld door een Est die in opleiding was om inspecties op veerboten uit te voeren. “Maar niets dat we zagen wees erop dat er een ongeluk zou kunnen gebeuren, absoluut niet”, aldus Ake Sjobölm, een van de twee inspecteurs tegenover de Zweedse televisie. Hij noch zijn collega had een poging gedaan om het uitvaren van de veerboot te verhinderen. “Geen van de gebreken was zo ernstig dat die het ongeluk had kunnen veroorzaken. Als we dat hadden gevonden hadden we onmiddellijk alarm geslagen”, aldus Sjoblöm, die als docent naar Tallinn was gekomen.

De oorzaak van het ongeluk met de Estonia is nog niet vastgesteld. Wel heeft Henrik Sillaste, een bemanningslid dat de ramp overleefde, gezegd dat hij water door de boegdeur naar binnen had zien stromen kort voordat het schip kapseisde. Aanvankelijk dacht hij dat het om regenwater ging of om overslaand buiswater, doordat een van de deuren niet goed gesloten was. Toen het water op kniehoogte op het autodek stond, zouden de motoren van het schip zijn gestopt. Daarop was het schip geheel gekapseisd en gezonken. Deskundigen houden het erop dat lading en vrachtwagens zijn gaan schuiven. In combinatie met het water dat naar binnen was gestroomd, zou de veerboot uiteindelijk zijn omgeslagen.

“Toen wij een van de op het schip aanwezige officieren vroegen of de banden voor het vastzetten van de lading wel werden gebruikt, zei hij: 'Als het nodig is' ”, aldus Sjoblöm. Volgens de schatting van scheepvaartdeskundigen kan een paar centimeter water op het autodek voldoende zijn om het schip uit balans te brengen.

De Estonia behoorde aanvankelijk tot de in Finland geregisteerde Viking-vloot. Nadat Estland in 1991 zelfstandig was geworden werd de veerboot aan dat land verkocht. Enkele jaren daarna is de Zweedse bemanning vervangen door een bemanning uit Estland, waardoor de exploitatie van de veerdienst goedkoper werd. “De veerdienst vaart goedkoop, maar dat betekent niet dat het slechter vaart”, aldus Sjoblöm voor de Zweedse televisie.

De Zweedse vakbond van zeelieden heeft kritiek uitgeoefend op de veiligheidsreglementen voor de schepen die op de Oostzee varen. Zij eist dat alle schepen die op Zweden varen voldoen aan de Zweedse eisen. De voorzitter van de Zweedse bond, Anders Lindström zei dat in Estland “naar wat ik heb begrepen helemaal geen inspecties zijn uitgevoerd”. (AP)