Wijsmuller overweegt berging

Op dit moment onderzoekt een onbemande, met videocamera's uitgeruste, onderzeeboot van de Zweedse marine de mogelijkheden om de lijken in de gezonken veerboot Estonia te bergen. Afhankelijk van dit onderzoek zal het IJmuidense bergingsbedrijf Wijsmuller een beslissing nemen of het de berging zal accepteren. Gisterochtend werd Wijsmuller daarom door de Estse autoriteiten verzocht. Het bergingsbedrijf heeft niet afwijzend op het verzoek gereageerd omdat men met een op 80 meter gezonken tanker bij New Foundlandal eerder ervaring heeft opgedaan met het duiken op grote diepte.

De gezonken veerboot ligt op ongeveer 90 meter. Via videobeelden wordt onderzocht hoe het schip erbij ligt en of het eventueel mogelijk is de vedronken passagiers te bergen.

“Je moet aan verzadigingsduiken doen, waarbij het lichaam verzadigd blijft van stikstof en waardoor er niet gedecomprimeerd hoeft te worden”, zegt een expert. Via een zogeheten duikbel kunnen duikers op een dergelijke diepte worden gebracht. Niettemin verwacht hij dat het weken kan duren voordat de lichamen naar boven kunnen worden gehaald. “Misschien dat ze er honderd uit kunnen halen. Daarna gaat het vriezen en wordt het een zeemansgraf. Maar voor de buitenwereld heb je dan laten zien dat je er alles aan gedaan hebt. Daarom heeft Wijsmuller er slim aan gedaan deze opdracht te accepteren.”

Wijsmuller-medewerkster Habig voegt er aan toe dat het IJmuidense bedrijf zelf niet over het materiaal beschikt om een dergelijke operatie uit te voeren. Wijsmuller is echter bereid de supervisie van het project op zich te nemen, waarbij materiaal en eventueel ook duikers zullen moeten worden ingehuurd. Vandaag of morgen wordt daar een beslissing over genomen. Wanneer Wijsmuller de opdracht aanvaardt dan zullen de bergers kunnen terugvallen op een speciaal begeleidingsteam dat de duikers eventueel geestelijke bijstand kan verlenen.

Grote concurrenten van Wijsmuller als Smit Tak en Fairmount uit Rotterdam tonen zich terughoudend over de opdracht voor de concurrent. Smit wil onder deze omstandigheden liever geen commentaar geven hoe zij een dergelijke berging aan zou pakken. Managing director D. Timmermans van Fairmount zegt dat hij gezien het emotionele karakter van deze berging een dergelijke opdracht niet eens zou willen uitvoeren. “Maar wat ik er uit de kranten van lees en op televisie heb gehoord is een berging van de verdronken mensen wel mogelijk”, meent Timmermans. “Het schip bergen heeft geeen zin. Dat ligt te diep en wordt te gecompliceerd.”