Internationale voorschriften voor veerboten verscherpt

Na de ramp met de Britse veerboot Herald of Free Enterprise, in 1987, heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties internationale voorschriften verscherpt. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse scheepvaartinspectie is Estland ook lid van deze organisatie.

Het IMO heeft in 1989 bepaald dat op de brug van alle schepen waarschuwingslampen moeten staan die de stand van de laaddeuren aangeven. Ook moet elk schip vanaf dat jaar beschikken over een waarschuwingssysteem voor lekkage van de toegangsdeuren tot het autodek, en over noodverlichting wanneer een schip is gekapseisd. De situatie op het dek moet permanent worden gecontroleerd.

In 1990 kwam het IMO met het voorschrift dat de laaddeuren gesloten moeten zijn voordat het schip afvaart. Sinds die tijd moeten schepen elke vijf jaar worden geïnspecteerd op stabiliteit en gewicht. Ook dienen ze te beschikken over apparaten die de diepgang meten. Het IMO schrijft ook voor dat na belading altijd de stabiliteitstoestand van het schip wordt vastgesteld, bij voorkeur via een boordcomputer.

Voor nieuwe schepen gelden sinds 1990 scherpere eisen voor de stabiliteit in lekke toestand. Bovendien moet op elk schip een 'Cargo-Securing manual', een veiligheidshandboek, aan boord zijn. Vanaf volgende maand gaat het IMO de schepen nog zwaardere eisen opleggen ten aanzien van de stabiliteit.