Branders te grote stijging koffieprijs verweten

ROTTERDAM, 29 SEPT. De koffiebranders hebben de winkelprijs van koffie te snel verhoogd en met een kwartje meer dan is gerechtvaardigd. Dit zegt de Consumentenbond in reactie op de prijsverhoging van koffie gisteren, de zesde in een jaar tijd.

Douwe Egberts (DE), met een marktaandeel van 70 procent Nederlands grootste koffiebrander, ontkent dat de prijs sterker of sneller dan gebruikelijk is verhoogd.

De Consumentenbond volgt de koffieprijzen al tien jaar, aldus een woordvoerder. “In het verleden hebben de winkelprijzen de wereldmarkt altijd gevolgd met een vertraging van ongeveer drie maanden. Dat gold zowel voor prijsstijgingen als -dalingen. Dit jaar bedroeg over de maanden maart tot en met juni de prijsstijging op de wereldmarkt 1,20 gulden. Volgens het 'oude systeem' zou deze stijging omstreeks deze tijd in de winkelprijs zichtbaar moeten worden. De forse verhogingen van de prijzen op de wereldmarkt in juli en augustus hebben de koffiebranders echter al doorgevoerd. Buiten dat is de prijs 25 cent meer verhoogd dan op grond van wereldmarktprijzen normaal zou zijn. Een pak van 250 gram zou nu 4,05 gulden mogen kosten, maar het ligt in de meeste winkels voor 4,30.”

DE ontkent dat drie maanden vertraging regel is. Een woordvoerder: “Er is wel een vertraging, maar die wordt onder meer bepaald door onze inkoopmomenten. We verhogen de prijs als we dat bedrijfseconomisch verantwoord vinden.” Hij weigert verder commentaar.

Sinds vorig jaar september is een half pond koffie in de winkel gemiddeld 1,75 gulden duurder geworden. Debet daaraan is in hoofdzaak de tegenvallende koffieoogst in Brazilië die de prijzen op de wereldmarkt opstuwt.