Veel rampen met veerboten in Azië

Meer dan achthonderd mensen zijn om het leven gekomen bij de ramp met de Estonia voor de kust van Finland. Daarmee behoort dit ongeluk tot de ernstigste veerbootrampen uit de geschiedenis.

Op 20 december 1987 kwam op de Filippijnen de veerboot Doña Paz in botsing met een tanker. Beide schepen vlogen in brand, waardoor meer dan vierduizend passagiers om het leven kwamen, terwijl het schip niet meer dan 1500 passagiers mocht vervoeren.

In april 1980 zonk de veerboot Don Juan bij het eiland Mindoro op de Fillippijnen na een botsing met een vrachtschip. Daarbij kwamen zeker duizend mensen om het leven. Het precieze aantal is nooit bekend geworden.

Zeshonderd mensen kwamen om het leven toen de veerboot Samia kapseizde op een rivier in Bangladesh op 25 mei 1986. In Bangladesh gebeuren met grote regelmaat ongelukken met veerboten, waarbij soms tientallen, soms ook honderden mensen verdrinken.

Meer dan 470 mensen kwamen in december 1991 om het leven toen de Salem Express een koraalrif raakte in de Egyptische havenstad Safaga aan de Rode Zee.

Bij het ongeluk met de Herald of Free Enterprise, die op 6 maart 1987 zonk voor de kust bij de Belgische havenstad Zeebrugge, kwamen 189 mensen om het leven. Op 31 augustus 1986 botste het Russische passagierschaip admiraal Nachimov op een vrachtschip in de Zwarte Zee. Daarbij kwamen 425 mensen om het leven. Een Zuidkoreaanse veerboot kapseisde op 15 december 1970 nadat de lading plotseling was gaan schuiven. Die ramp kostte 323 mensen het leven.