Fokker en Dasa praten met Britten over nieuw toestel

AMSTERDAM, 28 SEPT. Fokker en zijn Duitse moederconcern Dasa voeren serieuze gesprekken met British Aerospace (BAe) om de Britten te betrekken bij hun plannen gezamenlijk een nieuw straalvliegtuig voor 120 tot 130 passagiers te ontwikkelen. De gesprekken kunnen er toe leiden, bevestigt een woordvoerder van Fokker, dat BAe mede-aandeelhouder wordt in Fokker Holding, de onderneming waarvan Dasa nu de meerderheid bezit.

Fokker en Dasa studeren sinds enige tijd op een straalvliegtuig dat te zijner tijd de Fokker 100 moet opvolgen. Het moet een heel nieuw vliegtuig worden dat een stuk goedkoper kan worden geproduceerd en dat ook voor de afnemers economisch aantrekkelijk is. De vliegtuigbouwer heeft het idee van een verlengde versie van de Fokker 100 definitief verlaten.

Voorlopig omvat dit project - FA-X gedoopt - vooral een studie naar de haalbaarheid ervan. Uiterlijk in 1998 willen Fokker en Dasa zekerheid hebben of ze het vliegtuig echt zullen bouwen. Het nieuwe toestel zou in 2002 kunnen vliegen, maar Fokkers topman B. van Schaik verwacht dat het pas in 2005 zal worden gelanceerd. Daarmee zou worden vermeden dat FA-X te veel wordt beschouwd als opvolger van de F100 en de F70.

Gezien de miljarden die met de ontwikkeling van een geheel nieuwe 'jetliner' zijn gemoeid zoeken Fokker en Dasa zoveel mogelijk samenwerking met anderen. Van Schaik beaamt dat Fokker zelf vrijwel zeker niet voldoende geld zal hebben voor zo'n toekomstproject.

De al geruime tijd lopende gesprekken tussen Dasa, Fokker en BAe over krachtenbundeling op het gebied van straalvliegtuigen voor de middellange afstand hebben volgens Van Schaik nu een “volwassen stadium” bereikt.

Een woordvoerder van Fokker zegt dat de contacten met de Britten het midden houden tussen beleefdheidsbezoeken en onderhandelingen. Het is volgens hem nog te vroeg om nu al te zeggen hoe eventuele samenwerking gestalte zal krijgen.

Pag.21: Staatsbelang mogelijk in Britse handen

Het zou kunnen dat BAe de Fokker-aandelen overneemt die nu nog in handen zijn van de Nederlandse staat (22 procent). Dat pakket zal volgens afspraak over anderhalf jaar overgaan naar Dasa. Maar er zijn ook andere constructies mogelijk.

Als het tot samenwerking tussen Fokker, Dasa en BAe komt, ligt het in de lijn van de verwachtingen dat de Britten afzien van een opvolger van hun zogenoemde Avro-jet.

Volgens Van Schaik ziet Fokker voorlopig af van allianties op het gebied van propellervliegtuigen en staat het inmiddels vast dat het bedrijf ondanks de zeer moeilijke marktsituatie zelfstandig doorgaat met de turboprop-toestellen Fokker-50 en -60. Bestuurders van Fokkers grootaandeelhouder Dasa hebben zich in het verleden sceptisch uitgelaten over de turboprop-activiteiten van Fokker. Er zijn te veel aanbieders in een te kleine markt. De Fokker 50 en 60, maar meer nog een nieuw te ontwikkelen vliegtuig in dit segment, zou in de Duitse optiek door een aantal Europese fabrikanten gezamenlijk moeten worden gebouwd.