Beide zijden claimen zege na afloop staking Britse seinwachters

LONDEN, 28 SEPT. De Britse treinstaking is over. Het langdurigste arbeidsconflict in bijna tien jaar is vanochtend in de kleine uurtjes beslecht na meer dan 60 uur intensief onderhandelen tussen Railtrack, de beheerder van het spoorwegnetwerk, en de spoorwegvakbond RMT, de vertegenwoordiger van bijna 5000 seinwachters onder begeleiding van het officiële bemiddelingsorgaan voor arbeidsconflciten, ACAS. Alle partijen in het conflict, inclusief de regering, beweren dat zij als winnaar uit de strijd tevoorschijn zijn gekomen. Een voorgenomen staking van twee dagen, die aanstaande donderdagavond had moeten beginnen, is afgeblazen. Een afzonderlijke staking bij de London Underground, op vrijdag gaat wel door.

De seinwachters zullen door de vakbond geballoteerd worden over een onderhandelingsresultaat dat hen volgens de vakbond in sommige gevallen meer dan 20 procent boven hun basisloon oplevert. Vast staat dat de seinwachters een som ineens krijgen van 480 pond sterling (1300 gulden), naar de vakbond volhoudt ter beloning van in het verleden bereikte produktiviteitsverbeteringen. Railtrack zegt dat de som toekomstige produktiviteitsverbetering en het uitbannen van verouderde werkgewoonten afkoopt.

De Britse minister van vervoer, Brian Mawhinney, vertoonde zich vanmorgen voor het eerst in het openbaar om commentaar te geven over de hoogte van het afgesproken salarispakket. Hij heeft zich maanden weggehouden, nadat zijn voorganger, John McGregor betrapt was op bemoeienis met de onderhandelingen tussen Railtrack en RMT. Die bemoeienis, waarbij de toenmalige minister Railtrack dwong een bod terug te nemen omdat dat in de ogen van de regering te hoog was, werd de onmiddellijke aanleiding tot een staking die aan de spoorwegen (Railtrack en British Rail) over 19 dagen in 4 maanden 200 miljoen pond heeft gekost en aan het bedrijfsleven naar schatting 180 miljoen pond. Volgens Mawhinney gaat de nu gemaakte afspraak de door de regering gewenste salarisverhoging van 2,5 procent niet te boven. Bob Horton, de geplaagde topman van het net dit voorjaar gecreëerde Railtrack, zegt dat de extra kosten voor het afkopen van verouderde praktijken - zoals het wekelijks uitbetalen in contant geld aan seinwachters - binnen een half jaar zichzelf zullen betalen. RMT-leider Jimmy Knapp spreekt van “een uitstekend resultaat”. Analisten blijven zich afvragen waarom een pakket, dat Railtrack 10 miljoen pond gaat kosten, niet vier maanden geleden op tafel kon worden gelegd, zodat een totaal geraamde schade van 480 miljoen pond voorkomen had kunnen worden.

De nadelige gevolgen voor de spoorwegen - en de Britse staat - strekken verder dan de direkte schade door de staking. De Conservatieve regering wil de spoorwegen privatiseren en had daartoe een eerste aanzet gegeven door Railtrack als zelfstandig bedrijf af te scheiden van British Rail. De staking heeft laten zien hoe stakende werknemers bij het ene bedrijf toch nog het hele spoorwegbedrijf kunnen lamleggen. Dat feit, plus de omstandigheid dat de winstgevendheid van de afzonderlijke delen van de spoorwegen nu niet gedemonstreerd kunnen worden aan particuliere belangstellenden, zal eventuele privé-ondernemers afschrikken. Vast staat ook dat een aantal passagiers de spoorwegen de rug heeft toegekeerd ten gunste van de auto of het vliegtuig. Voor de resterende treinreizigers is het vooruitzicht daarom onvermijdelijk dat de kaartjes duurder en de verbindingen beperkter wullen worden, willen de spoorwegen, in al hun onderdelen, hun geleden verliezen goedmaken.