Volvo pakt problemen met airbag in 400-serie aan

ROTTERDAM, 27 SEPT. Volvo onderwerpt ongeveer 20.000 auto's uit de 400-serie aan een extra inspectie wegens problemen met de airbag. Na een vijftal klachten in Scandinavië van automobilisten bij hun garage dat de airbag bij het rijden over hobbelige wegen in werking trad zonder dat er een botsing had plaatsgevonden, heeft Volvo besloten zijn dealers in Europa en Azië te informeren over de klachten. Aangeraden wordt bij de eerste grote garagebeurt van de auto de problemen te verhelpen.

Volgens woordvoerder Klaes Rydholm van Volvo Zweden is er geen sprake van dat de auto's onmiddellijk naar de garage terugmoeten voor reparatie. Rydholm zijn bovendien geen gevallen bekend dat het 'spontaan' afgaan van de airbag tot verkeersongelukken heeft geleid.

“Naar wat ik heb begrepen gaat het om een supergevoelige sensor die een signaal naar de airbag stuurt wanneer zich te veel botsingsenergie aan de onderkant van de auto bevindt”, verklaart een woordvoerder van Volvo Nederland. “Dat teveel aan botsingsenergie kan zich al vormen bij het rijden op een geaccidenteerde weg zonder dat een botsing plaatsheeft. Die sensoren worden bij de volgende garagebeurt van de auto vervangen.”

Volgens Volvo gaat het wat Nederland betreft om hooguit een paar honderd auto's waarvan de airbag moet worden geïnspecteerd. In de 400-serie van Volvo zijn alleen auto's met een tweeliter motor standaard met airbag uitgerust. Bij de andere kleine Volvo-modellen wordt alleen een airbag geleverd wanneer de klant daar speciaal om vraagt.

De produktie van de Volvo 400-serie gebeurt in Born bij NedCar waar dit jaar 100.000 kleinere Volvo's van de produktieband lopen. De problemen met de airbag betreffen uitsluitend de in 1994 geproduceerde modellen, die alleen in Europa en Azië op de markt worden gebracht. In de Verenigde Staten rijden geen kleine Volvo's. NedCar geeft geen cijfers over de produktie maar volgens een woordvoerder is het aantal van 20.000 wagens dat volgens Volvo Zweden moet worden geïnspecteerd aan de hoge kant. Om hoeveel auto's het dan wel gaat kan NedCar niet zeggen.

In Nederland is een airbag in de wat duurdere auto's niet verplicht. In sommige landen in Scandinavië wel. Volgens de fabriek is sprake van een toenemend aantal klanten dat de airbag als 'extra' in zijn auto heeft laten inbouwen.