Man geeft minder uit aan bloemen voor geliefde

ROTTERDAM, 27 SEPT. Het aanbieden van een ruiker aan de geliefde neemt in populariteit af. Mannen onder de dertig geven gemiddeld veel minder uit aan bloemen dan heren op leeftijd.

Dat blijkt uit onderzoek van het Produktschap voor Siergewassen. Het schap voert de studie, de Nationale Kado-monitor, uit voor Bloemenbureau Holland. Vijfduizend Nederlanders houden ten behoeve van het onderzoek sinds begin dit jaar bij wat zij voor cadeaus kopen, voor welke gelegenheid en hoeveel ze kosten. Tot nu toe blijken mannen veel minder geld uit te geven aan bloemen dan vrouwen. Vooral dames tussen 30 en 65 jaar frequenteren de bloemenkraam. Het boeket is dus ook bij jonge vrouwen minder populair dan bij met oudere, concluderen de onderzoekers.

Op grond van de eerste gegevens blijkt in het eerste halfjaar naar schatting 2,5 miljard gulden aan cadeaus te zijn uitgegeven. Bloemen hadden daarin een aandeel van dertien procent, drie procent van de geschenken betrof een plant. De grootste concurrentie hebben bloemen te duchten van presentjes onder de dertig gulden. In die prijsklasse vormen cadeaubonnen en geld een 'bedreiging' en in mindere mate bonbons.

Onder scholieren en studenten scoort de ruiker als gift slecht. Van alle gevers maakt maar 8,3 procent deel uit van deze categorie. Driemaal zo veel mensen zonder beroep kopen wel eens een bos bloemen. De belangrijkste groep klanten van de bloemist wordt echter gevormd door dames en heren des huizes. Zij vormen bijna de helft van de gehele clientèle.

De Nederlander geeft gemiddeld 31,25 gulden uit aan een cadeau. De duurste presentjes zijn te vinden in de sfeer van sieraden en horloges (110,59 gulden) en electrische huishoudelijke apparatuur (105,02 gulden). De goedkoopste gift bestaat uit bloembollen (11,36 gulden).