Citroën en Peugeot maken weer winst in eerste halfjaar

PARIJS, 27 SEPT. Na Renault heeft ook het andere Franse automobielconcern PSA (Citroën en Peugeot) weer winst gemaakt in het eerste halfjaar 1995. De verkopen zijn zelfs twee keer zo sterk omhoog gegaan als de opleving van de hele Europese automarkt.

Anders dan bij Renault is de opleving bij PSA niet te danken aan bijzondere baten maar aan verbetering van verkopen en de marge daarop.

PSA-directeur Jacques Calvet had vorig jaar, toen zijn bedrijf voor het eerst in acht jaar in de rode cijfers terecht kwam, voorspeld dat die duikeling van korte duur zou zijn. Dat is uitgekomen. Het verlies van 1,12 miljard franc (370 miljoen gulden) over het eerste halfjaar van vorig jaar werd omgezet in een netto resultaat van 688 miljoen franc. Bovendien werd de schuldenlast met 7,4 miljard franc verminderd tot 9,3 miljard franc, op een vermogen van 51,2 miljard franc.

PSA heeft geprofiteerd van de premie die de regering begin dit jaar gaf op auto's van tien jaar en ouder die werden ingeruild voor een nieuwe.

Vooral de kleinste modellen werden toen merkbaar beter verkocht. Maar ook de iets grotere Peugeot 306 en Citroën Xantia hebben verkoop en marktaandelen van PSA merkbaar verbeterd. De marge, die in het eerste halfjaar 1993 tot -1,2 procent was weggesmolten, herstelde zich tot 2,4 procent.

PSA waarschuwt dat de groei in het tweede halfjaar niet kan worden volgehouden. Na de omzetduikeling met 15,2 procent in 1993, verwacht men voor heel 1994 een groei van 4 procent. Dat betekent nog steeds een daling van de omzet ten opzichte van 1992 met 11 procent.