Digitaal boodschappen doen en seks per computer

De opmars. Zondag, Ned.3, 21.22-21.53u.

Dat de VPRO zich deze maand heeft gestort op het nieuwe computermedium van cdrom en netwerken zal niemand zijn ontgaan. Zondagavond is de laatste aflevering van het vierdelig 'info-zine' De opmars, of Nederland wordt digitaal, gepresenteerd door Hanco Kolk en Peter de Wit, bekend van Mannetje & Mannetje en hun komische tv-cursus striptekenen.

Kolk en De Wit praten beknopt en duidelijk de korte, boeiende, items van het 30 minuten durende programma aan elkaar. De opmars valt vooral op door de goede montage waardoor 'moeilijke' onderwerpen helder worden. Zo werd in een eerdere aflevering een virtuele wereld geïllustreerd door een interieurontwerper die liet zien hoe hij in de schijnbare werkelijkheid huizen inricht. Kolk vatte na afloop samen: “Virtual reality, dat is een plan in je hoofd eigenlijk ook.”

In de tweede aflevering zeurden De Wit en Kolk de hele tijd om computerspelletjes. Ze kregen hun zin niet: “Straks, eerst nog even...” en dan kwam er weer informatie in plaats van entertainment. Zoals de VPRO vaker kiest voor kwaliteit in plaats van vermaak.

Ander voorbeelden van virtual reality waren spannende spelletjes in de speelhal, waar de bezoekers vooral genoten van de echte bewegingen van de stoel waarin ze zaten tijdens een race-spelletje. Virtuele reclame was zichtbaar in de vorm van een spandoek voor Sega bovewn de racebaan, de leverancier van computerspelletjes thuis. Een schietende jongen was door veel oefenen goed geworden in een spel waarbij in een cowboyfilmpje steeds mannen opduiken die dood moeten. Het kostte hem wel veel geld, gaf hij toe, maar de uitbater van de hal zei dat goed te kunnen gebruiken: “Want de apparatuur is zo kostbaar.”

Tijdens het spelen van een oorlogsspelletje waarin de speler met een pistool in zijn hand over een ruimteplatform dwaalt, sprak een jongen de fraaie woorden. “Ik ga dood. Ik heb nog zeven seconden, ik denk niet echt dat ik dit ga halen.” De exploitant voorziet dat de spelletjes zich zullen blijven ontwikkelen en dat naast beeld en geluid ook geuren een rol kunnen gaan spelen. Dat is nog eens iets anders dan de Taiwanese lunaparken die de feestvreugde blijken te verhogen door amphetamines via de luchtverversing te verspreiden.

Zo kregen de speelse presentatoren in dit allerlangste item toch nog hun zin. “Boem is ho en plas is water, verlies de realiteit niet uit het oog”, zo besloten ze een snel en informatief programma.

In de laatste aflevering van De opmars aandacht voor digitaal boodschappen doen bij James Telesuper (de spullen worden thuis bezorgd), een stukje digitale snelweg voor Rotterdammers en verder kunst en seks.