Unilever koestert opkomende markten

PEKING, 23 SEPT. Unilever verwacht dat de zogenoemde 'emerging markets', de gebieden buiten de westerse landen (Europa, Noord-Amerika, Australië en Japan) tegen het einde van de jaren negentig een derde van de omzet van het concern voor hun rekening zullen nemen. De omzet van Unilever (nu 41 miljard dollar, circa 77 miljoen gulden) zal mede door de sterke omzetstijging in Azië, Oost-Europa, Latijns-Amerika en Afrika de komende vijf, zes jaar groeien tot 60 miljard dollar.

Unilever-topman Morris Tabaksblat maakte gisteren bekend dat rond de eeuwwisseling de omzet uit de opkomende markten 20 miljard dollar zal bedragen. Unilever investeert fors in deze gebieden en is daartoe voorlopig bereid om lagere winsten te accepteren. Het is voor het eerst dat Unilever gedetailleerde cijfers laat zien over de activiteiten in 'emerging markets', waar alle grote wereldwijde producenten van consumentenprodukten (voeding, zeep, cosmetica) zoals Procter & Gamble en Nestlé zich momenteel verdringen.

De totale omzet van Unilever in deze gebieden is tussen 1987 en 1993 verdubbeld van 4,7 tot 9,4 miljard dollar. De operationele winst steeg als gevolg van de grote investeringen licht van 600 tot 900 miljoen dollar. Maar liefst 31,6 procent van de totale investeringen van Unilever ging in 1993 naar deze gebieden. De afgelopen vijf jaar heeft Unilever 2,5 miljard gulden aan kapitaalinvesteringen en overnames besteed in opkomende markten.

A. Kemner, die de Aziatische activeiten van Unilever leidt, zei eerder deze week dat Unilever momenteel in China een omzet van circa 200 miljoen dollar boekt. Unilever zal tot de eeuwwisseling jaarlijks 100 miljoen dollar in China investeren, mede bedoeld voor onvernames en joint-ventures.

Unilever breidt zijn wasmiddelenproduktie in China verder uit, zo maakte Tabaksblat bekend. Het concern neemt een belang van 70 procent in een lokale wasmiddelenfabrikant in Zhangjiakou, 200 kilometer ten noorden van Peking. De onderneming heeft een waarde van 25 miljoen dollar, ofwel 43 miljoen gulden.

Unilever is in China reeds op de markt met geconcentreerd wasmiddel onder het merk Omo. De nieuwe joint-venture zal niet-geconcentreerd wasmiddel op de markt brengen, onder een lokale merknaam en als niet-geconcentreerde Omo. Niet-geconcentreerd wasmiddel neemt nu nog het grootste deel van de wasmiddelenmarkt in China voor zijn rekening.

De joint-venture is het achtste samenwerkingsverband dat Unilever sinds 1986 in China heeft opgezet

Tabaksblad maakte vanmorgen bekend dat Unilever vlakbij Shanghai een tweede ijsfabriek zal bouwen. De fabriek in Shanghai wordt net als die in Peking gebouwd door de joint-venture Wall's Beijing, waarin Unilever een belang heeft van 85 procent en de Chinese partner Sumstar 15 procent. Het is de bedoeling dat de nieuwe onderneming in Shanghai nog vóór het ijsseizoen 1995 operationeel wordt. Unilever investeert ruim 90 miljoen gulden in de nieuwe ijsfabriek.Unilever verkoopt in China toiletartikelen, consumptie-ijs, wasmiddelen, bakkerijvetten en thee.