Topman Unilever: fouten met Omo Power

PEKING, 23 SEPT. Unilever-topman Morris Tabaksblat erkent dat zijn concern “fouten” heeft gemaakt bij de introductie van het wasmiddel Omo Power. “Er is iets fout gegaan tussen de marketing- en researchafdeling”, zei hij gisteren in Peking.

De top van Unilever heeft een onderzoek ingesteld naar wat fout is gegaan en heeft inmiddels de eisen die aan nieuw wasmiddel worden gesteld, verhoogd. Het is voor het eerst dat het hoogste gezag van de onderneming “fouten” inzake Omo Power toegeeft.

Tabaksblat, in Peking voor de opening van een nieuwe ijsfabriek van Unilever, omschreef gisteren de eerste formule van Omo Power als “wanhopig”. Omo Power werd in maart van dit jaar op de markt gebracht. “We lanceerden een produkt met een fout. We hadden niet ontdekt dat Omo Power een reactie aanging met bepaalde verfstoffen.” Unilever nam eind februari van dit jaar geen maatregelen toen concurrent Procter & Gamble Unilever waarschuwde voor Omo Power, omdat het Nederlands/Britse concern volgens Tabaksblat “de niet-altruïstische” motieven van de Amerikanen wantrouwde.

Uit onafhankelijke onderzoeken door testinstituten bleek dit voorjaar evenwel dat de mangaan-component in Omo Power (de 'accelerator') sterke slijtage veroorzaakt in wasgoed en de kleuren aantast. Unilever zag zich vervolgens genoodzaakt een nieuwe versie van Omo Power op de markt te brengen, waarbij de concentratie van de 'accelerator' sterk was teruggebracht.

Tabaksblat zei gisteren dat Unilever nu hogere eisen stelt aan nieuwe wasmiddelen, vergelijkbaar met de normen bij de produktgroepen voeding en cosmetica. Unilever hanteert hiervoor “zeer strikte” normen, omdat een fout produkt onmiddellijk gevaren voor de gezondheid oplevert. Bij wasmiddelen is dat niet het geval en daarom waren de normen daarvoor tot nu toe lager.

Tabaksblat wilde gisteren niet zeggen of de Omo Power-affaire heeft geleid tot personele verschuivingen bij de wasmiddelengroep. “Ik wil alleen kwijt dat we geen haatdragend bedrijf zijn. Zelfs een ernstige fout hoeft niet te leiden tot personele consequenties.”

Pag.16: 'Als Omo Power in Holland flopt, zijn er andere landen'

Volgens Tabaksblat is Omo Power niet overhaast geïntroduceerd omdat andere wasmiddelenfabrikanten, zoals Procter & Gamble en Henkel, zelf met een nieuw wasmiddel zouden komen. “De normale druk” van marketing om als eerste een nieuw wasmiddel op de markt te brengen was volgens de Unilever-topman de reden. Begin dit jaar was Unilever “zich niet bewust” dat aartsrivaal Procter & Gamble dit najaar een nieuw wasmiddel (Ariel Futur) zou introduceren.

Unilever zal Omo Power van de Nederlandse markt halen “wanneer de consumenten het niet kopen”, aldus Tabaksblat. Maar de Unilever-topman wijst erop dat de problemen met Omo Power, dat ook in andere Europese landen is geintroduceerd, vooral in Nederland veel publiciteit hebben veroorzaakt. “De gehele verkoop (in Europa,red.) van het produkt verloopt “bevredigend, hoewel niet briljant. Als Omo Power flopt in Holland, dan zijn er nog altijd de andere Europese landen.”

De Consumentenbond publiceerde vorige week testresultaten waaruit bleek dat 'vernieuwde' Omo Power niet alleen - gekleurd - wasgoed aantast, maar zelfs slechter vlekken verwijderd dan goedkopere wasmiddelen. Tabaksblat is niet onder de indruk van de testresultaten van de Consumentenbond. “Als je in een laboratorium test kun je elk gewenst resultaat verkrijgen”, aldus Tabaksblat die erop wees dat een Oostenrijks instituut Omo Power recentelijk w'el goed bevond. “De veiligheid van een wasmiddel is relatief, het gaat om de interpretatie van de testresultaten.” Unilever vindt dat Omo Power uit de testen van de Consumentenbond als een “acceptabel” wasmiddel uit de bus komt.