Amerikaans-Zweedse luieroorlog; Procter: kort geding tegen Mölnlycke

ROTTERDAM, 22 SEPT. De Amerikaanse fabrikant van babyluiers van het merk Pampers, Procter & Gamble, spant een kort geding aan tegen de Zweedse producent van Libero-luiers, Mölnlycke. Het bedrijf zou in de Libero Up & Go luierbroekjes octrooirechten van Pampers hebben geschonden.

Procter & Gamble meent dat de opstaande luierrand is gestolen door de Japanse firma Uni-charm. Deze luierfabrikant heeft de 'technologie' ingebracht in een joint venture met Mölnlycke. Mölnlycke produceert Libero in het Groningse Hoogezand. Daar werken 1500 mensen. Procter & Gamble eist 100.000 gulden schadevergoeding voor elke dag dat de Libero geproduceerd wordt.

Barend Steenhuis, general manager van de Divisie Consumentenprodukten van het Zweedse Mölnlycke, ziet de uitslag van het kort geding 'met vertrouwen tegemoed'. Volgens hem is enige tijd geleden ook een octrooi-geschil met betrekking tot de luiers aan de orde geweest. Dat was een geschil met nieuwkomer op de Nederlandse luiermarkt, Kimberley Clark met de luier Huggies. “Deze rechtzaak is glansrijk door Mölnlycke gewonnen”, aldus Steenhuis. Hij wil niet ingaan op het inhoudelijke verschil van mening over het octrooi van Procter & Gamble. Procter & Gamble gaf vanochtend geen verder commentaar op de rechtzaak. Het kort geding over de luiers dient volgende week donderdag voor de vice-president van de rechtbank te Den Haag, mr. J. Willems.

Procter & Gamble besloot onlangs met gerechtelijke stappen de concurrentiestrijd in de wasmiddelensector aan te gaan. Als fabrikant van Ariel klaagde het concern concurrent Unilever aan met Omo Power. Een pogingen van Unilever om het wasmiddel te vernieuwen lijkt op een mislukking uit te lopen: na opnieuw negatieve reacties van de Consumentenbond halveerde de verkoop.

Het kort geding van Procter & Gamble is een onderdeel van luieroorlog die is losgebarsten toen marktleider Procter & Gamble en gedoodverfde nummer twee Mölnlycke concurrentie kreeg van de Amerikaanse Kimberly Clark, eerder dit jaar.

“De eerste slag hebben we alvast gewonnen, want wij waren in Nederland als eerste op de markt met Libero Up & Go, daarna kwam Pampers met Trainers en nu komt Kimberly Clark met Huggies Pull-Ups achteraan,” zo zei Steenhuis in een eerder in gesprek met deze krant.

Pampers van Procter & Gamble is echter marktleider dankzij het grootste verspreidingsgebied. Algemeen directeur Kranendijk van Procter & Gamble claimt 90 procent penetratie in de detailhandel. Volgens hem is Libero van Mölnlycke nummer twee met zo'n 50 procent en zou de Huggies van Kimberley Clark nog niet aan de 30 procent komen. Steenhuis van Mölnlycke beweert bij 73 procent in de Nederlandse distributie vertegenwoordigd te zijn.