Zwitsal wordt verrast door zijn eigen 75-jarig bestaan

ROTTERDAM, 21 SEPT. 's Lands bekendste fabrikant van babyverzorgingsprodukten, Zwitsal, viert binnenkort zijn 75-jarig bestaan. Het jubileum komt ook voor het bedrijf zelf als een verrassing, aangezien men bij Zwitsal - sinds 1987 onderdeel van het Sarah Lee/DE-concern - uitging van het stichtingsjaar 1924. Bij de voorbereidingen van het 70-jarig bestaan wees archiefonderzoek echter anders uit.

Een bergwandeling van de apothekersleerling C.J. Jansen leidde kort na de Eerste Wereldoorlog tot de introductie van 'Zwitserse Balsem' in Nederland. In Pontresina, een dorpje in het zuidoosten van Zwitserland, gaf een van de inwoners hem een zelfgemaakte zalf voor de verzorging van zijn geïrriteerde voeten. Toen hij naar samenstelling vroeg, kreeg hij het recept en een voorraadje van de zalf mee naar huis. Een andere versie van de ontstaansgeschiedenis van Zwitsal vertelt dat Jansen onderdak vond in een klooster en de zalf van nonnen kreeg. Weer een andere variant vermeldt dat de zalf een uitvinding is van de Zwitserse apotheker A. Thaler en dat Jansen het recept kreeg in ruil voor een uitstapje naar de bollenvelden. Wat pleit voor deze laatste versie van het verhaal is het feit dat de naam Thaler jarenlang in het logo van Zwitsal heeft gestaan.

Hoe dan ook, na terugkeer in Nederland probeerde Jansen het recept te verkopen aan een apotheker in Apeldoorn. Toen dat mislukte, besloot hij in 1920 voor zichzelf te beginnen. Met 'De Nederlandsche Fabriek van Pharmaceutische Chemische Producten' legde hij de grondslag voor Zwitsal, een naam die in 1928 werd geïntroduceerd.

Nadat Jansen had geconstateerd dat zijn produkt vooral voor baby's werd gebruikt, begon hij zijn assortiment uit te breiden met andere babyverzorgingsprodukten zoals poeder, olie en zeep. Jansen hanteerde een voor die tijd uiterst moderne promotie-strategie: een landelijke actie met folders, waardebonnen en proefpakketten.

Jansens bedrijf maakte een stormachtige groei door. In 1932 werd een groter pand in Apeldoorn betrokken en in 1940 volgde de opening van een tweede fabriek. Na de oorlog, in 1947, kwam een derde fabriek gereed. Jansen trok zich in 1964, kort na de fusie met Koninklijke Zwanenberg-Organon en een jaar voordat het bedrijf in handen zou komen van Akzo, terug uit de onderneming. In 1970 telde Zwitsal 400 werknemers.

In de jaren zeventig werd het rood-wit-groene logo van Zwitsal - Jansens dochter Mieke stond ooit model voor het daarin afgebeelde babyhoofdje - gemoderniseerd en kregen de artikelen hun bekende gele kleur. In 1975 adverteerde het concern voor het eerst op televisie.

Bijna 75 jaar na de marktintroductie is Zwitsal een van de belangrijkste produkten van Sarah Lee/De-dochter Kortman Intradal, producent van verzorgingsprodukten en huishoudelijke produkten. Het bedrijf telt circa 950 werknemers. Over de financiële aspecten wil het moederconcern Sarah Lee/DE slechts meedelen dat het merk Zwitsal “erg succesvol” en winstgevend is. Kortman Intradal is met Zwitsal marktleider in Nederland en België, tevens de enige landen waar het produkt op grote schaal wordt verkocht. Zwitsal is ook verkrijgbaar in Hongarije, de Filippijnen, China en Indonesië.