Verkoop van Omo Power gehalveerd

ROTTERDAM, 21 SEPT. De verkoop van Unilevers omstreden wasmiddel Omo Power heeft opnieuw een forse klap opgelopen sinds de Consumentenbond vorige week een negatief rapport over het wasmiddel publiceerde. De verkoop van het wasmiddel is gehalveerd, blijkt uit een rondgang langs diverse supermarkten in Nederland.

Zo staat in het magazijn van een C1000 supermarkt in het Amsterdamse Gein Wisseloord inmiddels een jaarvoorraad aan Omo Power in het magazijn, terwijl volgens de bedrijfsleider normaal gesproken van alle produkten niet meer dan een weekvoorraad bestaat. Ook bedrijfsleiders van een Albert Heijn-vestiging in Amsterdam en een Groenwoudt-supermarkt in Eindhoven melden dat de verkoop van Omo Power in hun winkels de afgelopen week sterk is teruggelopen.

Unilever erkent de terugval van de verkoop maar beweert dat deze beduidend minder is dan begin juni toen de eerste ongunstige berichten over Omo Power in de Nederlandse pers verschenen. Een woordvoerder onderstreept dat de levensmiddelenhandel het produkt blijft steunen en het in de winkelschappen houdt.

De Consumentenbond concludeerde na haar onderzoek dat Omo Power vergeleken met een ander goed wasmiddel met bleekmiddel géén betere waswerking en bij 40 graden zelfs een mindere werking heeft. Ook zou het meer slijtage toebrengen aan katoen en op onvoorspelbare wijze kleuren kan verbleken. De door Lever geclaimde milieuvoordelen bij de produktie van Omo Power blijken door andere fabrikanten al eerder bereikt.