Invloed Berlusconi op tv groter na benoemingen Rai

ROME, 19 SEPT. Na een reeks benoemingen bij de Italiaanse staatsomroep Rai is de invloed van premier Silvio Berlusconi op de nieuwsvoorziening daarvan aanzienlijk verscherpt, terwijl de coalitiepartij Lega Nord woedend is dat zij geen eigen mensen heeft gekregen op sleutelfuncties.

Zaterdag heeft de raad van bestuur van de Rai nieuwe directeuren en hoofdredacteuren benoemd van de drie tv-netten van de Rai, van de radio en van een aantal andere afdelingen. Fabrizio del Noce, een voormalige Rai-journalist die nu verantwoordelijk is voor het mediabeleid van Berlusconi's partij Forza Italia, wees er triomfantelijk op dat van de vijf nieuwe hoofdredacteuren (de drie landelijke journaals van Rai-tv, de regionale tv-journaals en het radionieuws) vier kandidaten waren voorgedragen door Forza Italia.

De sterke politieke druk op de raad van bestuur heeft van de door Berlusconi beloofde autonomie van de Rai weinig overgelaten. “De nieuwe machthebbers hebben de Rai overgenomen”, schreef het dagblad Corriere della Sera gisteren in een hoofdartikel.

Binnen de regeringscoalitie hebben de benoemingen opnieuw tot grote onrust geleid. Geen van de kandidaten die waren voorgesteld door de federalistische partij Lega Nord zijn benoemd. De partij heeft een onhandige lobby bij de raad van bestuur van de Rai, waarin zij soms met twee stemmen sprak. Bovendien hebben Berlusconi en zijn neofascistische bondgenoot Gianfranco Fini niets gedaan om de Lega te steunen, omdat zij vinden dat Bossi met zijn grillige optreden van de afgelopen maanden een lesje heeft verdiend. Gezamenlijk wilden zij voorkomen dat de Lega via de Rai een spreekbuis zou krijgen.

“Berlusconi is de Rai aan het veranderen in een van zijn slavenrijken”, zei Fausto Bertinotti, leider van de partij Communistische Heroprichting. Deze partij heeft voor vrijdag een demonstratie aangekondigd bij de Rai. Ook de ex-communisten protesteren. Massimo d'Alema, leider van de Democratische Partij van Links, eiste het aftreden van het Rai-bestuur. Zijn tweede man Walter Veltroni, sprak over de tv van een regime en zei: “Wij krijgen een tv die helemaal in handen van de uitvoerende macht is.” Berlusconi controleert al de drie belangrijkste commerciële tv-zenders.

Volgens de Lega Nord is bij de benoemingen het oude vermaledijde systeem van lottizzazione gehanteerd, waarin de posten werden verdeeld over de partijen. De twee leden in de raad van bestuur die zijn benoemd door Irene Pivetti, voorzitter van de Kamer van Afgevaardigden en afkomstig van de Lega, hebben tegen de benoemingen gestemd. Tegenstanders van de Lega zeggen dat deze partij alleen maar bezwaar maakt omdat zij geen eigen mensen heeft, maar Lega-leider Bossi zint op een hard antwoord aan Berlusconi.

De meest omstreden benoemingen zijn die bij TG1 en TG2, de journaals van Rai Uno en Rai Due. TG1 komt onder leiding van Carlo Rossella, een 52-jarige journalist uit de uitgeverij Mondadori, onderdeel van Berlusconi's Finninvest-groep. Hij was adjunct-hoofdredacteur van het weekblad Panorama. Rossella geldt als een goed journalist, maar iedereen vraagt zich af waarom Demetrio Volcic weg moest als hoofdredacteur. Volcic was correspondent van de Rai in Moskou en heeft als hoofdredacteur TV1 aanzienlijk verbeterd en onafhankelijker gemaakt. Rossella heeft gezegd dat hij “volledige continuïteit” van de lijn van Volcic wil.

Bij TG2 komt de leiding in handen van Clemente Mimun, een voormalige journalist van de Rai die in 1991 is overgestapt naar het nieuwe journaal op Berlusconi's Canale Cinque. Het derde net, in het verleden in handen van de Democratische Partij van Links blijft links-georiënteerd. TG3 zal worden geleid door Daniela Brancati, hoofdredacteur van het journaal op de muziekzender Videomusic. In de verkiezingscampagne heeft zij vaak en openlijk stelling genomen tegen Berlusconi. De algemene leiding over Rai Tre komt bij Servio Zavoli, een oud-president van de Rai met linkse sympathieën.

Voor het politieke tegenwicht op deze zender moet de journalist Piero Vigorelli zorgen die de twintig regionale journaals onder zich krijgt. Vigorelli geldt als een kameleon die zich aanpast aan de politieke machthebbers. Een dag na de verkiezingsoverwinning van Berlusconi stond hij in de gangen van de Rai met de vlag van Forza Italia te zwaaien.

Ook de neofascistische Nationale Alliantie heeft een post in de wacht weten te slepen. De algemene leiding over de radioprogramma's komt in handen van Paolo Francia, een journalist die bezig is met een biografie van partijleider Fini. Het nieuws op de radio wordt uitgezonden onder verantwoordelijkheid van Claudio Angelini, een Rai-journalist die werd gesteund door Forza Italia.

Berlusconi beweerde gisteren dat de benoemingen helemaal buiten hem om zijn gedaan. Medewerkers van hem zeiden dat mensen als Zavoli en Brancati zeker niet zijn voorkeur hadden.