Vervoerders in rij voor contract; Buschauffeurs te hoop tegen privatisering

ROTTERDAM, 17 SEPT. Enkele honderden buschauffeurs hebben gistermiddag in Middelburg en Maastricht actie gevoerd tegen de aanstaande privatisering van het openbaar vervoer.

Rijkswaterstaat maakte gisteren bekend welke bedrijven hebben ingeschreven op de eerste twee openbare aanbestedingen voor het verzorgen van openbaar vervoer in Nederland. Het gaat om het streekvervoer op Noord-Beveland en in Zuid-Limburg.

Het is de bedoeling dat in de toekomst al het stads- en streekvervoer zal worden aanbesteed. Het ministerie van verkeer en waterstaat hoopt daarmee te bereiken dat er door de onderlinge concurrentie van aanbieders een beter openbaar vervoer zal ontstaan. Het ministerie is met twee regio's begonnen om ervaring op te doen met de procedure.

Op het verzorgen van het openbaar vervoer op Noord-Beveland hebben behalve ZWN, het bedrijf dat het vervoer nu verzorgt, vijf partijen ingeschreven: AMZ uit Borssele, Personenvervoer Nederland uit Noordwijk, Carlier uit Middelburg, Treintaxi uit Utrecht en de Vervoersbond FNV. Op het streekvervoer in Zuid-Limburg hebben naast de huidige vervoerder VSL zes partijen ingeschreven: De Valk Tours uit Valkenburg, Vancom Nederland uit Amsterdam, Stadsbus Maastricht, Personenvervoer Nederland, de FNV uit Sittard en het CNV uit Heerlen. De offerte van beide bonden voldoet echter niet aan de eisen.

In beide gevallen is een contract in het geding waarbij de uitverkoren vervoerder verplicht is het openbaar vervoer gedurende vier jaar te verzorgen volgens de overeengekomen voorwaarden. Op 25 november zal het ministerie van verkeer en waterstaat bekendmaken welke gegadigden de contracten krijgen.

Het ministerie zal de inschrijvingen beoordelen op tevoren bekendgemaakte criteria: dienstregeling, aantal voertuigkilometers, aansluitingen en de opzet van vraagafhankelijk openbaar vervoer (belbussen en dergelijke). Het gaat er niet om welke inschrijver het goedkoopst is, want het bedrag is tevoren vastgesteld. Het gaat erom wie hiervoor de beste waar levert.

De buschauffeurs zijn tegen de privatisering van het openbaar vervoer, omdat de meeste inschrijvende partijen slechtere arbeidsvoorwaarden kennen dan het streekvervoer nu, en er geen garanties zijn gegeven voor overname van het huidige personeel. De chauffeurs kregen steun van collega's uit onder meer Noord-Holland, Brabant, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.